Ivan (1932)

Sovjet-Unie

geregisseerd door Aleksandr Dovzhenko
met Pyotr Masokha, Stepan Shagaida en K. Bondarevsky

Ivan is een arbeider die ver boven de gemiddelde productiviteit van een gemiddelde arbeider werkt en daardoor gewild is en meer dan de anderen verdient. Zijn vader is een luie man die liever gaat vissen, terwijl Ivan gaat werken aan een enorme dam. Echter, zo hard als Ivan werkt, zijn voorman is nog niet tevreden.

avatar van xgogax
Deze eerste geluidsfilm van Dovzhenko is op YouTube te zien . Misschien wel zijn beste en tevens een van de beste films ooit ! Dovzhenko was in eerste instantie een kunstschilder en dat kun je dan ook meteen merken aan dit meesterwerk , de composities zien er magistrale uit .

***** / *****