Third Person (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Haggis
met Liam Neeson, Mila Kunis en Adrien Brody

De film heeft drie verhaallijnen in drie verschillende steden die allemaal met elkaar zijn verbonden. Parijs: Michael, een schrijver die onlangs zijn vrouw heeft verlaten, krijgt bezoek van zijn geliefde Anna. Vanwege een vreselijk geheim is Anna niet in staat zich te binden met Michael, wat resulteert in een ingewikkelde knipperlichtrelatie. New York: Julia is onlangs beschuldigd van poging tot moord op haar zoon. Haar zoon woont hierdoor nu bij zijn vader maar Julia stelt alles in het werk om de voogdij terug te krijgen. Rome: Scott, een Amerikaanse zakenman op weg naar Italië, wordt verliefd op de Italiaanse Monica. Hij raakt hierdoor betrokken bij de zaak van Monica's dochter, die ontvoerd is door een Italiaanse crimineel en wordt vastgehouden voor losgeld.

avatar van schram101
James Franco, Liam Neeson, Adrien Brody, Maria Bello, Mila Kunis, Olivia Wilde, Casey Affleck, Kim Basinger..

En dat met Haggis aan het roer..?!! Haha, dit gaat er weer eentje worden hoor..

avatar van jarno1975
Een beetje in de lijn met zijn film Crash (2004) ? Niets mis mee want dat was een erg goede film!

avatar van schram101
Crash was behoorlijk sterk ja. Mocht het dat niveau halen..

avatar van Leland Palmer
Crash was prima te doen, maar verder maakt die Haggis maar weinig bijzondere filmpjes.

avatar van jarno1975
Crash is de enige die ik van hem gezien heb. Maar als ik naar de gemiddelde score kijk van zijn andere films dan ligt die toch behoorlijk hoog.

avatar van Leland Palmer
Ik vond het maar twee typisch simpele peoplepeasing dramafilmpjes. Weinig van bijgebleven.

avatar van schram101
Dat The Next Three Days het zo goed doet verbaast mij ook. Prima filmpje in mn herinnering, maar scoort wel heel hoog.

Crash was overhyped geneuzel. Dit ziet er ook al zo uit.

avatar van jarno1975
Japanse trailer (Youtube HD)

Nietszeggend plot, poster en trailer en een release die lang op zich laat wachten. Alle tekenen om een grote flop te worden...

avatar van schram101
Trailer weet niet echt te pakken nee, helaas..

Het filmfestival van Oostende krijgt de Belgische avant-première in aanwezigheid van niemand minder dan Adrien Brody. Dit gaat door op 19 september, de slotfilm van festival.

avatar van blurp194
Een veelbelovend begin.

En dan komt de speelduur. Toch wel ietsje te lang om te blijven boeien bij wat eigenlijk toch wel een vrij dun en slap uitgewerkt gegeven blijkt te zijn. Wat dan duidelijk wordt doordat het richting einde ofwel warrig, ofwel metafysisch begint te worden. Daar kan ik soms een hoop van hebben, maar hier raak ik gewoon de weg kwijt.

Mooi gespeeld en mooi in beeld gebracht, met een paar erg mooie scenes - vooral in het begin, denk ik dan. Maar dat maakt geen film. Of toch in ieder geval niet deze. Wel leuk om Mila Kunis en Adrien Brody in dit soort rollen te zien - doen ze goed, en ik hoop dan op meer. Maar misschien in een wat minder stuurloze film.

avatar van Fortune
Verschrikkelijk.

Een veelbelovend begin, dat moet ik toegeven! De gehele film zelf is een overdreven dramatische opstapeling van huilerige scenes. Jammer dat dit zo'n film is die eigenlijk wil zeggen 'dit is uit het leven gegrepen,' maar dat totaal niet is. Zo overdreven. Ik doel dan vooral op een aantal scenes zoals Mila Klunis die al die vazen kapot maakt met die irritante typische muziek eronder.

Volgens mij zit hier best een aardig verhaal in maar ik zag het niet. Ik geloofde de personages ook voor geen ene meter. Liam Neeson is een schrijver. Haha, ja hoor. White the colour of trust. White the colour of lies. Het lijk alsof hij daar drie dagen over heeft geschreven in de film.

White the colour of puke.

avatar van Brabants
De Oscar winnende film -Crash- van regisseur Paul Haggis heeft duidelijke overeenkomsten met -Third Person-. Drie verhalen over de liefde, passie, vertrouwen en verraad vormen hier samen een film. Dit soort scripts, waarbij meerdere verhalen overkoepeld worden in een gezamenlijk hoofdverhaal is op zich al een kunst. Hierbij specifiek een uitwerking over een derde persoon die een liefdesrelatie kan onderbreken, waarbij vertrouwen een belangrijk begrip is. Liam Neeson speelt de auteur van zijn eigen verhaal en dat van de andere personages, waarbij ik hem graag zie. Deze rol die overgoten is van drama en melancholie is weer eens wat anders dan de actieheld die hij de laatste tijd vooral als rol op zich nam.

Deze oververzadigde puinzooi van ideeën resulteerde in een beroerd geschreven, clichématige, oersaaie en doodse episodefilm. Geen van de drie verhaallijnen (immigratiedrama, schrijverstragedie, familiestrijd) was echt gelukt en opmerkelijk was dat geen van de verhalen elementen bevatte van de andere, zodat een gezamenlijk beeld ontbrak (of ik heb het gewoonweg niet gezien).

avatar van Brabants
gauke schreef:

Alle verhaallijnen zijn verbeeld door de auteur op het moment dat hij zijn roman schrijft. Dit is in Parijs net na het tragisch verlies van zijn jonge zoontje dat sterft bij een tragisch verdrinkingsdood. Zijn zoontje spreekt ook denkbeeldig op het begin en einde van de film de woorden 'watch me' uit. De verhaallijnen en personages zijn niet meer dan de gedachten van de auteur, waarmee hij zijn eigen -schuld- probeert te onderdrukken omdat hij denkt dat zijn zoontje door zijn onoplettendheid is gestorven. Om die reden hebben de verhaallijnen zeker iets gemeen en telkens wanneer deze personages te dicht bij zijn eigen situatie dreigen te komen wijzigt het of wordt het gewist. Neem het voorbeeld met de advocaat die op het begin van de film in het zwembad wilt springen, maar dat pas later in de film ook letterlijk doet(uitwissen van personage). Of de loop door de steegjes aan het einde, waarbij de vrouw telkens verandert in ander personages. Personages gewoon verdwijnen, zoals hij hen uit de roman verwijdert. Ook de uitgever is een verzinsel van zijn eigen verbeelding. Een personage bedacht toen hij besefte dat de verhaallijnen van zijn roman telkens veel te dicht bij zijn eigen leven kwamen.

Brabants schreef:

Dank-je-wel voor alle uitleg!

avatar van Sergio Leone
Mja.

Third Person is niet slecht, maar voelt wat als een gemiste kans. De opzet is best goed, maar de overkoepeling laat wat te wensen over. De hoofdlijn is het enige plotje dat je doet beseffen naar een matige film te kijken, want de rest doet gewoon z'n werk.

Het komt ook een beetje door Liam Neeson dat ik het allemaal niet zo best vind. Na een film of 25 ben ik hem stilaan beu aan het worden. Zeker in dit genre komt hij niet tot z'n recht, dan zie ik hem liever een vliegtuigcrash overleven en met wolven vechten. In dit genre acteert hij te robuust, te onbeholpen.
Maar dat wordt wel goedgemaakt door de overige castleden, waarbij ik vooral Adrien Brody sterk vind acteren. Ook zijn tegenspeelster Moran Atias mag er wezen.

Ook één van de zaken waardoor ik de hele plot niet al te sterk vind is Paul Haggis. Die blinkt hier wel uit in het maken van een sentimentele mesthoop. Vooral Mila Kunis' verhaallijn lijdt daaronder, want Kunis zelf weet zich ondanks haar beperkt acteertalent staande te houden. Maar wanneer zij dan zo'n kamer vol bloemen overhoop haalt of door James Franco in slomo van haar kind weggesleurd wordt, werkt dat toch op de zenuwen. Zeker met zo'n jankerige soundtrack eronder.

Kleine 3

avatar van Pim1993
geen zak van begrepen

avatar van Pim1993
gauke schreef:

eens, als jij het al een rotzooi vind haha

avatar van james_cameron
Na het succesvolle Crash probeert regisseur Paul Haggis het nogmaals met een mozaïekfilm, maar met beduidend minder resultaat. De drie plotlijnen zijn niet slecht maar om nu te zeggen dat de personages en gebeurtenissen boeiend zijn... nee. Gelukkig is de cast prima en wordt één en ander best fraai uitgewerkt, zodat de film het aankijken uiteindelijk wel waard is. Maar dit is bepaald geen hoogvlieger.

Matige film met een aantal verhaallijnen en een aantal personages die met verlies om moeten gaan. De film is mooi in beeld gebracht en de verschillende verhalen zijn ook mooi door elkaar gemonteerd. Echter weet het niet te boeien en is de film ook veel te langdradig. De cast met flink wat bekende namen stelt echter zeker niet teleur.

Gelet op de personele bezetting een teleurstellend drama over een schrijver, die de schuldgevoelens over de dood van zijn zoontje van zich af wil schrijven en tijdens dat proces zijn romanfiguren fragmentarisch tot leven laat komen. Het acteerwerk kan alleszins door de beugel, maar de structuur van de film lijkt nergens naar. Een ambitieuze mislukking.

Ik vond het geen mislukking, maar op zich wel ok. Ik heb slechtere films gezien.

De cast doet het goed, maar had van deze film toch wel meer verwacht.
De 3 verschillende verhalen zijn elk op zich wat saai en vooral langdradig en omdat ze door elkaar lopen zorgen ze soms ook voor verwarring.
Heb van regisseur Paul Haggis al betere dingen gezien.

avatar van Decec
Een goed drama/romantiek film...
Goed (niet spannend) verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteurs Liam Neeson, Adrien Brody en James Franco...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Ste*
Dit soort mozaïekfilms heeft altijd even tijd nodig om op gang te komen, de eerste 20 minuten weet je nog niet echt waar je naar kijkt. Maar deze film is na een uur nog steeds niet leuk, met name door alle ruzie-achtige interacties en kwade, lastige personages. Drama oke, maar je film iets aantrekkelijker presenteren had zeker gekund, het nodigt allemaal niet echt uit tot verder kijken.

Ook later blijft de film grimmig op een nauwelijks interessante manier. Vooral de verhaallijn van Liam Neeson en Olivia Wilde wil maar niet boeien, maar ook die van Adrien Brody is vooral heel vervelend. Je gaat wel vermoeden dat er iets van een dubbele laag inzit, zeker gezien wat niet-kloppende elementen (Mila Kunis die dan weer in Parijs, dan weer in New York zit?) en gezien het personage van Liam Neeson een schrijver is (wantrouw dat altijd), maar dat vond ik niet echt veel bijdragen aan the appeal. Alles mag dan misschien wel heel intelletueel in elkaar blijken te zitten de laatste 10 minuten, maar de film blijft de de twee uur daarvoor even saai en vervelend om te kijken.

Je hebt drie prachtige steden tot je beschikking ook en een prima cast, het is toch niet zo heel lastig om daar iets goeds van te maken zou je denken. Jammer van het potentieel en alle verhaaltechnische moeite.