Ukamau (1966)

Alternatieve titel: And So It Is

Bolivia

geregisseerd door Jorge Sanjinés
met Benedicta Mendoza, Néstor Peredo en Vicente Verneros Salinas

Wanneer een Boliviaanse indiaan naar de stad reist om er zijn goederen te verkopen, brengt een halfbloed, die normaal zijn producten aankoopt, een bezoek aan de indiaan zijn hut. De halfbloed vindt de vrouw van de indiaan echter alleen thuis en wordt boos omdat haar man niet aanwezig is. Als ze wil uitleggen dat zijn goederen naar de markt in de stad zijn gebracht, begint de halfbloed oneerbare voorstellen te doen. Nadat ze zijn avances kordaat afwijst, laat hij zijn lusten op de vrouw de vrije loop. Wanneer de man terugkeert naar huis, vindt hij zijn vrouw zwaargewond terug.

avatar van Woland
Intrigerend filmpje uit een voor mij compleet nieuwe cinema, Bolivia. In alle eerlijkheid is een deel van mijn fascinatie voor deze film toe te schrijven aan de prachtige exotische setting, hoog in de bergen van de Andes aan het Titicaca-meer en zich afspelend onder de lokale Indiaanse dorpsbewoners. Dit levert prachtige omgevingsbeelden op, en de indrukken van het (simpele) plattelandsleven zijn ook best interessant.

Het verhaal is verder nogal rechttoe rechtaan zoals ook in bovenstaande intro beschreven is, en de politieke/sociale ondertoon is duidelijk en zonder enige subtiliteit in de film aanwezig. Aan de ene kant zijn er de arme, hardwerkende, onderling solidaire Indiaanse boeren, en aan de andere kant is er de bad guy van de film, de enige mestizo in de film en de rijke man in het dorp. De mestizo profiteert niet alleen van het harde werk van de anderen, maar hij is slecht in elk aspect: verkrachter, moordenaar, valsspeler, hij slaat z'n vrouw als hij dronken is. Het zal niet verbazen uit welke politieke hoek de makers van de film komen.

Het camerawerk is over het algemeen redelijk gedaan, al werkt het niet overal even goed: met name bij de verkrachting en de gesprekken daarvoor is het wat storend en ook het gevecht aan het einde was niet zo overtuigend. Verder was het heel duidelijk te merken dat de acteurs dit praktisch nooit eerder gedaan hadden, veel van de gesprekken zijn nogal geforceerd en vaak zijn de acteurs zich overduidelijk bewust van de aanwezigheid van de camera. Maar na een beetje gewenning kon ik me daar prima overheen zetten, en voor mij overheerst dan ook de indruk van een interessante filmervaring - een korte, puntige film met een boeiende sfeer en setting.