Dong Fu Ren (1969)

Alternatieve titel: The Arch

Hongkong

geregisseerd door Shu Shuen Tong
met Lisa Lu, Roy Chiao en Szu-yun Chen

Als soldaten worden ingekwartierd in een dorpje in het afgelegen zuidwesten van China springt de vonk over tussen mevrouw Tung (Lisa Lu), een gerespecteerd lid van de gemeenschap, en de officier Yang-kwan (Roy Chiao). Mevrouw Tung doet er alles aan familienaam en eer na de dood van haar man hoog te houden en negeert haar gevoelens voor hem. Wel vraagt ze hem haar klas en dorp te onderwijzen, waarbij Yang-kwan stiekem liefdesgedichtjes in de boeken voor haar achterlaat. Ook Wei-ling, de dochter van mevrouw Tung, is gecharmeerd van de nieuwkomer en om geroddel te voorkomen stemt mevrouw Tung in met een huwelijk tussen Yang-kwan en Wei-ling, ook al zal dat betekenen dat haar eigen gevoelens onbeantwoord zullen blijven.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een poëtische film naar het schijnt. Van een vrouwelijke regisseur in Hongkong, misschien wel de eerste vrouw die dat deed. Moet dat nog even nazoeken. edit: klopt inderdaad

Oef.

Poëtisch zou ik het niet echt willen noemen. Verstild zeker wel, traag ook, maar om hen dan poëtisch te maken verwacht ik toch enige finesse in de presentatie, maar die ontbrak eigenlijk volledig. Het lijkt me dat het geslacht van de regisseur meer te maken heeft met de status van de film.

Een klassiek dramatisch verhaaltje, waarbij schijn het wint van persoonlijke emotie. Doet op zich wat denken aan het middensegment van Hou's Three Times, misschien daarom ook dat deze film zo schril afsteekt en zo teleurstellend was, want dat niveau wordt absoluut niet gehaald.

Visueel is het vooral het brakke camerawerk en de povere editing die opvallen. De soundtrack is zo mogelijk nog vervelender. Geen seconde is het stil en het is steeds datzelfde instrumentje dat doorpingelt. Acteerwerk is verre van subtiel genoeg en de boodschap van de film wordt in hapklare soundbites geserveerd. En dat alles aan een enorm slakkengangetje.

Mnee, lastig om geconcentreerd te blijven, na een half uurtje begon de film echt te irriteren, en dan was het nog best een eindje.