Dong Fu Ren (1969)

Alternatieve titel: The Arch

Hongkong

geregisseerd door Shu Shuen Tong
met Lisa Lu, Roy Chiao en Szu-yun Chen

Als soldaten worden ingekwartierd in een dorpje in het afgelegen zuidwesten van China springt de vonk over tussen mevrouw Tung (Lisa Lu), een gerespecteerd lid van de gemeenschap, en de officier Yang-kwan (Roy Chiao). Mevrouw Tung doet er alles aan familienaam en eer na de dood van haar man hoog te houden en negeert haar gevoelens voor hem. Wel vraagt ze hem haar klas en dorp te onderwijzen, waarbij Yang-kwan stiekem liefdesgedichtjes in de boeken voor haar achterlaat. Ook Wei-ling, de dochter van mevrouw Tung, is gecharmeerd van de nieuwkomer en om geroddel te voorkomen stemt mevrouw Tung in met een huwelijk tussen Yang-kwan en Wei-ling, ook al zal dat betekenen dat haar eigen gevoelens onbeantwoord zullen blijven.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een poëtische film naar het schijnt. Van een vrouwelijke regisseur in Hongkong, misschien wel de eerste vrouw die dat deed. Moet dat nog even nazoeken. edit: klopt inderdaad