Xi You: Xiang Mo Pian (2013)

Alternatieve titels: Journey to the West: Conquering the Demons | Journey to the West | Xi You Xiang Mo Pian | Daai Wa Sai You: Chui Mo Chun Kei | 西游·降魔篇 | 西遊·降魔篇

China / Hongkong
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Stephen Chow en Chi-kin Kwok
met Qi Shu, Zhang Wen en Bo Huang

Een boeddhistische monnik ondergaat een pelgrimstocht naar India op zoek naar de religieuze boeddhistische soetra's. Hij krijg hierbij hulp van drie demonen, waaronder Sun Wukong, de apenkoning. Deze drie hebben allemaal een duister verleden, maar hun zonden kunnen worden vergeven als zij de monnik helpen bij de gevaren die hij tegemoet komt.

avatar van Onslaught
Bedankt Mac Hammer Fan. Ik vroeg me al af wanneer deze nu eindelijk zou worden toegevoegd.

Vermakelijke film die het erg goed heeft gedaan in China. Film is gebasseerd op de Journey To The West verhalen. Visueel ook erg goed, je merkt dat Chinese producties langzaamaan steeds meer en betere CGI toepast. Hopelijk gaat dit niet net als bij Hollywood ten koste van het mooie echte werk, maar zie het somber in.

avatar van korenbloem02
volgens mij is het de beschrijving van deze film: Da Noa Tian Gong

avatar van tattoobob
Lijkt me een leuke film...ik zal hem zeker gaan kijken!!

avatar van sonyjh
ik vond kung fu hustle en shaolin soccer gewelden. Deze vind ik jammer genoeg op de meeste fronten tegenvallen. CGI was hier storend lelijk (waar ik die in de vorige films juist zeer sfeervol vond en passend in het verhaal), het was allemaal niet zo grappig en het verhaal vond ik ook niet zo spectaculair.

Oef.

Wat is hier misgelopen? Je zou denken dat Chow misschien wat extra credit heeft gekregen voor het bijstaan van Chi-kin Kwok ofzo, maar die tweede is absoluut ook niet de minste. Twee erg fijne regisseurs bij elkaar, maar wat ze hier laten zien is niet echt te pruimen.

CG is echt een zwaar probleem. Net is niet slecht genoeg om gewoon functioneel te zijn. Daarvoor wordt het ook te pas en te onpas overal maar gebruikt. Maar het is ook verre van goed genoeg om esthetisch te zijn. Veel goedkope en melige scenes daardoor. In vorige Chow films werkte dit nog wel, maar dat was meer omdat het de humor ondersteunde.

Veel humor zit er hier niet in, en wat er in zit komt niet goed over. Chow zelf wordt gemist, zoveel is duidelijk. Het avonturenverhaaltje boeit ook echt niet. Doodse hoofdrolspelers die niet uit de verf komen en de hele tijd geconfronteerd worden met goedkope CG monsters. Jammer gezien de rijke geschiedenis aan soortgelijke films die HK ondertussen wel heeft.

Zal verder wel een dure film geweest zijn, zie je bijv. aan de set van de intro die aardig gedetaileerd was (en buiten het monster ook aardig solide leek), maar wat mij betreft allemaal weggesmeten geld. Laat Chow gewoon komedies maken en laat Kwok zich weer wat richten op kleinschaligere films.

De beginscene is meteen ook de sterkste scene, toch blijft de film verder best amusant. De maffe karakters zijn leuk bedacht en de hoofdrolspeler is lekker oenig. De chemie met die meid is best aardig. Het einde past dan weer niet echt bij de film; desondanks best vermakelijk.

Niet de beste Chow