The Couch Trip (1988)

Alternatieve titel: De Schizofrene Sofa

geregisseerd door Michael Ritchie
met Dan Aykroyd, Walter Matthau en Charles Grodin

Een populaire radiotherapeut, dr. George Mailin, staat op het punt om in te storten en is dringend op zoek naar een geschikte vervanger. Ergens anders ontsnapt psychiatrisch patiënt John Burns uit de inrichting waar hij is opgenomen. John neemt de identiteit van zijn psychiater dr. Baird aan om uit handen van de politie te kunnen blijven. Hij besluit naar Los Angeles te vluchten om daar de praktijk van George Maitlin over te nemen. De vaste luisteraars van het radioprogramma beschouwen John als een openbaring en al snel is iedereen onder de indruk van zijn bijzondere adviezen aan luisteraars met psychische problemen.

avatar van soom
is deze film leuk? of niet?

FisherKing
Begint nog wel leuk, maar zakt halverwege de film behoorlijk in, ondanks de sterke cast.

Matige comedie waarin een psychiatrisch patient zich voordoet als een psychiater met een radioprogramma. Een leuk idee, waar zeker wat meer in had gezeten. Helaas kent de film te veel kleine zij-plotjes waardoor het geheel nogal onoverzichtelijk wordt. En wat dus ook ten koste gaat van het eigenlijke verhaal. Zelfs de leuke cast met een aantal goeie komieken, kan de film niet geheel redden.

avatar van Leland Palmer
Erg geinig tussendoortje van regisseur Ritchie, die met z'n twee 'Fletch' films en 'The Golden Child' al goed op de kaart stond bij mij. Akroyd is erg geinig als vlotgebekte voortvluchtige die vanuit het niks succesvol is met een radioprogramma en Matthau doet waar-ie goed in is. Grumpy old man. Fijn sfeertje in Beverly Hills en Hollywood, maar toch ook vooral Charles Grodin met een paar hilarische momenten.