Amerikana (2001)

1 stem

Verenigde Staten / Duitsland / Denemarken

geregisseerd door James Merendino
met James Duval, Michael A. Goorjian en Tara Agace

Twee vrienden, Peter en Chris, zijn achter in de twintig. De een is ongelooflijk idealistisch en optimistisch, terwijl de ander negatief en cynisch is. Per Vespa reizen ze van South Dakota naar Los Angeles en zien hun land met andere ogen. Chris heeft grote verwachtingen en romantische denkbeelden van Amerika. Peter ziet enkel leegheid, verloren idealen en dito mensen. Terwijl ze de identiteit van hun land herontdekken leren ze ook meer over zichzelf.

Het is bij regelmaat alsof je bij deze eigenaardige, grappige, tragische en vuile roadmovie naar een documentaire zit te kijken (dat komt vooral door de invulling van de rollen), maar het verhaal is bedacht. De mix tussen een hilarische komedie en een donkere Amerikaanse tragedie ontpopt zich tot een levensles.