Luz (2018)

Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Tilman Singer
met Julia Riedler, Jan Bluthardt en Luana Velis

Op een regenachtige avond strompelt Luz, een jonge taxichauffeur, door de fel verlichte deur van een vervallen politiebureau. In een bar betrekt de verleidelijke Nora de politie-psychotherapeut Dr. Rossini in gesprek. Naarmate de avond vordert, vertelt ze hem over Luz, een rebelse vriendin die ze kent van de school waar ze vroeger op heeft gezeten in Chili. Nora is bezeten door een demon. Het schepsel dat haar bezeten heeft verlangt naar de vrouw die het liefheeft - Luz. Nora maakt Dr. Rossini dronken en de demon neemt bezit van de nietsvermoedende therapeut. Onder toezicht van zijn collega's inspecteur Bertillon en hun vertaler, Olarte, brengt Dr. Rossini de verwarde Luz onder hypnose. Luz doorloopt de gebeurtenissen die plaatsvonden onmiddellijk voorafgaand aan haar aankomst op het politiebureau. Maar het schepsel dat onopgemerkt in de loer ligt op Dr Rossini, wil meer...

avatar van leatherhead
Gaaf! Doet qua sfeer wat denken aan oudere Europese arthousehorrors als Possession en Angst, maar weet tegelijkertijd ook modern genoeg aan te voelen. De soundtrack is ijzersterk en werkt vaak zeer vervreemdend, visueel is het redelijk minimalistisch maar wel apart. Voor de rest is het een soort weirde arthouse take op het hele possession subgenre, verwacht dan ook zeker geen film die alles voor je voorkauwt qua plot. De film begint al vrij vaag, maar wordt gaandeweg alleen maar weirder en weirder. Al had het wat mij betreft allemaal nog wel nét dat beetje gestoorder gemogen. Opvallend sterke casting ook trouwens, vooral die Bluthardt heeft echt een perfecte kop.

4*. Ook meteen de beste Duitse film die ik al gezien heb.

avatar van John Milton
Ik denk al, ik hoor leatherhead achter me.

Die hypnosescène was fantastisch, maar sowieso een erg lekkere film nadat je er wat inzit. Ben benieuwd wat er uit dit Amerika bezoek komt rollen. Zolang hij zich maar niet conformeert, meer van dit graag!

Gemiddelde gaat rap omhoog na die eerste stem van 0,5*. Hoe is het mogelijk..