Luz (2018)

Duitsland
Horror / Mystery

geregisseerd door Tilman Singer
met Julia Riedler, Jan Bluthardt en Luana Velis

Op een regenachtige avond strompelt Luz, een jonge taxichauffeur, door de fel verlichte deur van een vervallen politiebureau. In een bar betrekt de verleidelijke Nora de politie-psychotherapeut Dr. Rossini in gesprek. Naarmate de avond vordert, vertelt ze hem over Luz, een rebelse vriendin die ze kent van de school waar ze vroeger op heeft gezeten in Chili. Nora is bezeten door een demon. Het schepsel dat haar bezeten heeft verlangt naar de vrouw die het liefheeft - Luz. Nora maakt Dr. Rossini dronken en de demon neemt bezit van de nietsvermoedende therapeut. Onder toezicht van zijn collega's inspecteur Bertillon en hun vertaler, Olarte, brengt Dr. Rossini de verwarde Luz onder hypnose. Luz doorloopt de gebeurtenissen die plaatsvonden onmiddellijk voorafgaand aan haar aankomst op het politiebureau. Maar het schepsel dat onopgemerkt in de loer ligt op Dr Rossini, wil meer...

avatar van leatherhead
Gaaf! Doet qua sfeer wat denken aan oudere Europese arthousehorrors als Possession en Angst, maar weet tegelijkertijd ook modern genoeg aan te voelen. De soundtrack is ijzersterk en werkt vaak zeer vervreemdend, visueel is het redelijk minimalistisch maar wel apart. Voor de rest is het een soort weirde arthouse take op het hele possession subgenre, verwacht dan ook zeker geen film die alles voor je voorkauwt qua plot. De film begint al vrij vaag, maar wordt gaandeweg alleen maar weirder en weirder. Al had het wat mij betreft allemaal nog wel nét dat beetje gestoorder gemogen. Opvallend sterke casting ook trouwens, vooral die Bluthardt heeft echt een perfecte kop.

4*. Ook meteen de beste Duitse film die ik al gezien heb.

avatar van John Milton
Ik denk al, ik hoor leatherhead achter me.

Die hypnosescène was fantastisch, maar sowieso een erg lekkere film nadat je er wat inzit. Ben benieuwd wat er uit dit Amerika bezoek komt rollen. Zolang hij zich maar niet conformeert, meer van dit graag!

Gemiddelde gaat rap omhoog na die eerste stem van 0,5*. Hoe is het mogelijk..

avatar van John Milton
Ik zie dat hij ook via amazon (US) te zien is nu, en 'elders'. Fijn, hoop dat wat meer mensen deze film nu gaan ontdekken! Misschien een Woland of een joolstein? Een Cikx wellicht?

avatar van Cikx
John Milton schreef:

Deze stond inderdaad op de kijklijst, bedankt voor de heads up!

avatar van Woland
Deze film werd me aangeraden door John Milton, en ik ben verder blind deze film ingegaan. Een apart werkje is deze Luz wel. Een vrij experimentele take op bezetting door een demon, die het heeft voorzien op de Chileens-Duitse taxichauffeuse Luz die dezelfde demon ooit opgeroepen heeft. Het is behoorlijk arty, en om eerlijk te zijn kon ik niet alles wat er gebeurde plaatsen in het verhaal. Wel intrigeert het continu, en hoewel het low-budget is, is dat geen moment storend - het is ook niet een film die gaat voor de gore, maar die des te oppressiever overkomt qua sfeer. Lekker naar muziekje ook, en sterk acteerwerk. Het liefst had ik een iets samenhangender plot gehad, en visueel is er weinig bijzonders te melden, maar alsnog is dit een veelbelovend debuut van Tilman Singer.

JM haalt opgelucht adem.

avatar van Shinobi
Duitse possession.

Op voorhand had ik een ander type film verwacht.

Er worden twee parallelle verhalen gecreëerd die langzamerhand tot elkaar komen. Enerzijds heb je Luz, een taxichauffeuse die een politiebureau binnen strompelt en wartaal uitslaat. Anderzijds heb je een halfdronken psychiater die in de ban raakt van een vrouw, om vervolgens overgenomen te worden door een demon. Het klinkt vaag en dat is de rest van de film eigenlijk ook.

Geschoten op 16mm roept Tilman Singer een bepaalde stijl op die sterk neigt naar een arthouse horror uit de jaren '80. Hij perst alles uit het minimale budget, gezien de wijze waarop er gespeeld wordt met het audiovisuele. Dit levert zonder twijfel een aantal intrigerende momenten op waarop je niet helemaal je vinger kunt leggen; realiteit en dromen lopen door elkaar.

Tussen al het mysterie door heb ik het gevoel dat men meer van 'Luz' tracht te maken dan dat het magere uitgangspunt te bieden heeft. Hierdoor wordt er geforceerd gezocht naar van alles om meer body aan het geheel te geven. Het is weliswaar te prijzen dat niet alles voorgekauwd wordt, maar hier kon ik vrij weinig uit halen. Als kijker wordt het dan al gauw een lange zit, ondanks de korte speelduur van 70 minuten.

Al met al een opmerkelijk debuut van Singer, maar helaas niet aan mij besteed.

Dikke 2,0 sterren.

Ik vond het vreselijk maar ja ieder zijn ding...