Young Ones (2014)

Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Jake Paltrow
met Nicholas Hoult, Elle Fanning en Michael Shannon

De film speelt zich af in de nabije toekomst in een wereld waar het vinden van water erg moeilijk is geworden. Een 14-jarige jongen wordt geconfronteerd met zijn oerinstincten wanneer hij er achter komt dat zijn vriendelijke zwager zijn vader heeft vermoord.

avatar van Norman Mailer
Michael Shannon lijkt mij óók buiten de set niet bepaald het zonnetje in huis. Met z'n getormenteerde tronie, sjokkend door de droge setting van Young Ones, verwacht je een fraaie film. En geen incoherente puinhoop.

Teneinde de schade te beperken – zo kwam het op mij over althans – heeft de regiseur besloten de film in 3 hoofdstukken op te delen. Geen idee waarom, desondanks kon ik nauwelijks een focus ontwaren. Shannon is daar geen debet aan – de rest van de kleine cast evenmin, mijns inziens.
Nee, het zwalkt maar wat aan. Evenals die – hoe noem je zoiets? – 'lastdrager' robot. Al zorgt deze robot tevens voor welkome humor, op momenten.

Voor de liefhebber. Wellicht.

Heb deze film niet afgekeken zo saai als het is

Het episch overkomende, Mad Max-achtige, maar flinterdunne verhaal over een klein gezin, de triestheid van hun verstoorde wereld en moord en vergelding (spelend in het Amerika van de toekomst, maar opgenomen in Zuid Afrika) was in drie hoofdstukken opgedeeld. Helaas bood de productie nauwelijks verrassingen en bleef teveel in het luchtledige hangen. Ook de cast kon ik niet bijzonder sterk vinden. De troosteloze beelden van het woeste, dorre landschap, evenals de excentriek overkomende personages waren toepasselijk.

Mad Max zonder Max.

Visueel best aardig, maar wel erg langdradig en saai. Eigenlijk is het enige wat een beetje interessant is de looprobot. De personages blijven teveel abstract en daardoor niet sympathiek, zodat het je als kijker al snel niet meer interesseert wat er met ze gebeurt en hoe het afloopt.

Verhaal had veel potentie maar wat over blijft is letterlijk veel heel veel los zand.

avatar van alvinvdv
Saai... na 2/3 gebruik gemaakt van de FF knop.
Hou wel van dit soort films maar deze kon me echt niet bekoren. 2* is nog heel gul geweest...

avatar van Biosguru
Ik zag kennelijk een heel andere film, mooie beelden, goed geacteerd, mooi tempo. Fijne neo western. Het verhaal heeft niet zoveel om het lijf, maar is prima te volgen en klopt allemaal wel. Traag soit, puinhoop nee.

avatar van Brabants
Deze dystopische film is visueel gezien zeer aantrekkelijk en daar heb ik enorm van genoten. Narratief gezien is de opbouw prima en kent het verhaal drie hoofdstukken, die ieder gebaseerd zijn op de drie mannelijke hoofdpersonen uit de film. Hiermee worden de pioniers in een met droogte geteisterde samenleving in een grimmige sfeer neergezet, wat qua sci-fi absoluut geslaagd is. Als enige puntje van kritiek moet ik bekennen dat het middelste hoofdstuk wat meer aandacht had mogen krijgen. M.a.w. daar had absoluut meer in gezeten.

avatar van mcdaktari
Die Michael Shannon heeft net zo'n tronie als Willem Dafoe, het zouden bijna broers kunnen zijn.

blurp194 schreef:
Mad Max zonder Max.

Uh, nee. Staat natuurlijk mijlenver bij Mad Max vandaan, op de desolate en droge omgevingen na. Verder loopt elke vergelijking mank (nou vooruit, Nicholas Hoult speelt in Fury Road én in Young Ones).

Prudh schreef:
Nicholas Hoult speelt in Fury Road én in Young Ones

... maak af en toe een flauwe opmerking en je bent zomaar een geniale filmkenner. Maar de eer is aan gauke eigenlijk, die begon over Mad Max.

avatar van Prudh
Mja, dat is natuurlijk ook flauw. Ik claim nergens een filmkenner te zijn, laat staat een geniale. 't Was maar een grapje. Misschien wil je juist reageren op de opmerking die ik daarvoor maakte, in plaats van dat je die uit de weg gaat door door te verwijzen naar degene van wie je de opmerking kopieerde?

avatar van blurp194
Neeh, dat bedoelde ik niet was bedoeld als zelfspot. Hoe leg ik het uit...

Ging als volgt:
- Hee ik heb een reactie
- Ehhh, wat bedoelt-ie?
- Huh, over welke films heeft-ie het?
- Oh hee, da's wel grappig
- Haha: daar heb ik dus onbedoeld zomaar een mooie vergelijking gemaakt
> tieptiep, klik
- Waar ging die film ook alweer over, even teruglezen
- Oh vrrt, die link naar Mad Max kwam helemaal niet van mij, die was van gauke
> tieptiep, corrigeer

avatar van Prudh
Ok, dan ben ik benieuwd hoe gauke de vergelijking met Mad Max precies ziet

Dat is vooral een rauwe, post-apocalyptische revenge flick, waarin de maatschappij plaats heeft gemaakt voor anarchie, waar dit eerder een dystopisch moorddrama is, waarin de mensheid ondanks de droogte nog voortbestaat als maatschappij en juist zoekt naar saamhorigheid. Allebei in droge woestijnsetting, maar kwa uitwerking amper vergelijkbaar.

Jemig, het is al weer vijf maanden geleden dat ik deze film gezien heb. Ik moet nu wel heel diep gaan graven. Productie deed me qua pessimisme, de droge, onvruchtbare, stoffige omgeving en het schaarse water, aan Mad Max en The Road denken. Maar, hoewel een tragedie, was Young Ones geen einde ter tijden verhaal, dus ben ik wat te kort door de bocht geweest. Sorry!

avatar van Prudh
Haha, no worries. De vraag was sowieso al wat uit de bocht gevlogen. The Road vind ik gezien de vader-zoon-relatie hierin trouwens een betere vergelijking!

avatar van james_cameron
Niet helemaal geslaagd, de film is aan de trage kant en de karige plot ontvouwt zich nogal voorspelbaar, maar dit futuristische drama heeft zeker zijn momenten. De film heeft met Michael Shannon en Nicholas Hoult degelijke akteurs in huis en het geheel is fraai desolaat vormgegeven. De subtiele aanwezigheid van robots en de impact daarvan op de plot is ook leuk gevonden.

avatar van Zwolle84
Het gebeurt niet vaak dat ik een film niet uitzit, maar dit was domweg niet te doen, zó saai. Heb het met moeite een uur uitgehouden. In dat uur had ik met geen enkel personage ook maar enige band opgebouwd en liet het voortkabbelende verhaal me volledig koud.

Mooie plaatjes, dat wel, maar die vind je ook in een fotoboek.

2,0 sterren voor de mooie beelden en vanwege de kleine kans dat ik een spectaculair laatste halfuur heb gemist.

avatar van Phantasm
Film die prima in elkaar is gezet en lekker wegkijkt.

avatar van DVD-T
Een film die zoveel beter had kunnen zijn als wat het nu is.

Visueel is het allemaal zeer fraai. De post-apocalyptische landschappen zien er erg mooi uit, camerawerk is goed verzorgd en ook de production design verdient wat meer aandacht. Het ziet er allemaal mooi uit dus.

Het gaat wat mis in het verhaal. Er zit zoveel potentie in, en er wordt zo weinig mee gedaan. Daarnaast had er best wat meer tempo in gemogen. De film heeft nu zijn momenten. Helaas doet Paltrow te weinig om het over de gehele speelduur interessant te houden. Zelfs de top acteurs en actrices weten de film niet te redden met hun best goede performances.

De muziek in Young Ones is trouwens wel erg fijn. Past op een of andere manier erg goed bij de setting.

Aardige film die zich afspeelt in een soort van post-apocalyptische wereld waarin water schaars is. Maar dat is slechts de setting van wat verder een vrij simpel, maar wel goed opgebouwd verhaal is. Soms wat aan de trage kant en hier en niet overal even goed uitgewerkt. Het ziet er allemaal goed uit en de mooie beelden van de droge woestijn maken het een sfeervol geheel.

avatar van joolstein
Stoffige post-apocalyptische Western thriller/melodrama met een dystopische onderwerp van klimaatverandering, die soms een beetje deed denken aan een YA-versie van “There Will Be Blood,” maar dan met H2O. Regisseur van de film is Jake Paltrow (een jonger broertje van actrice Gwyneth Paltrow) En aangezien dit telgen van een bekende familie uit de filmwereld zijn, moet het niet moeilijk geweest zijn om goede mensen te vragen. Qua acteer en camerawerk was er dan ook weinig aan de film op te merken. De film richt zich op de Holm-familie; vader Ernest (Michael Shannon), een grondbezitter die in een barre tijd van een enorme droogte worstelt om te overleven. Zijn dochter Mary (Elle Fanning) die zich aangetrokken voelt tot een de niet-deugende Flem Lever (Nicholas Hoult) En zoon Jerome (Kodi Smit-McPhee) die het niet zo heeft op die Flem. Verder is er dan nog de verlamde moeder Katherine en een soort robotdier die rondloopt op vier spichtige benen. En daar zit ook het belangrijkste probleem van de film: de voorwerpen zijn veel interessanter dan de mensen. De personages zijn veel slechter uitgewerkt dan de technologie die te zien is. Alhoewel het verhaal dus wat te wensen over laat en soms wat sleept, is het door een stel aardige momenten, een nog redelijke film geworden. (al had hij denk ik veel beter kunnen zijn)