Je Fais le Mort (2013)

Frankrijk
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jean-Paul Salomé
met François Damiens, Géraldine Nakache en Lucien Jean-Baptiste

Op zijn veertigste zit Jean Renault, een acteur, in een dal... Hij heeft geen succes meer. Zijn raadgever biedt hem een nogal ongebruikelijke baan aan: hij zou de plaats moeten innemen van een dode om de scènes van de misdaad te helpen reconstrueren. Zijn obsessie voor het detail verbluffen de onderzoekers en Jean zal terugkeren naar de voorgrond van het podium in een delicate zaak in Megève, na een reeks moorden.

avatar van Fryce
Heb mij prima vermaakt, leuk verhaal, lekker klein allemaal en een prettig sfeertje.

Echt overtuigend is het allemaal niet, maar het gegeven is wel grappig al moet er toch ook weer niet voortdurend worden gelachen.
Ge kunt evenwel de film ook wel bekijken als een soort satire op de vele politie - misdaadfilms waarbij een amateuristisch personage (in de Amerikaanse film is het heel dikwijls een journalist, of gewoon een kennis), veel snuggerder is dan de wettelijke onderzoekers en ook eerder het probleem oplost.
En dat Cupido uiteindelijk zijn neus opsteekt is een cliché maar ook sympathiek en "sympa" zijn is iets wat de Fransen nodig hebben.

avatar van Boenga
Dat prettig sfeertje dat Fryce aanhaalt is er inderdaad gans het verhaal door, en is meteen ook het sterkste punt van deze film. De humor en de plot zijn matig, en ik had ook wel het gevoel dat het budget eerder beperkt zal geweest zijn.

De locaties en de acteurs zorgen voor een gezellige boel, en maken er zo toch een leuke tussendoor van.