• 8.485.780 stemmen

Geregisseerd door: Pixote Hunt, Pixote Hunt en Joe Johnston

Met onder meer: Macaulay Culkin, Christopher Lloyd en Patrick Stewart

Releasedatum: 16 februari 1995

Plot The Pagemaster

"All The Adventure Your Imagination Can Hold."

Tyler weet zo veel af van ongelukken dat hij altijd bang is om ook maar iets te doen waarbij hij zich zou kunnen bezeren. Terwijl hij rondzwerft in een oude bibliotheek, komt hij op mysterieuze wijze terecht in de wereld van boeken. Nu moet hij zien te ontsnappen uit de wereld waarin horror, fantasie en avontuur regeert.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Richard Tyler

Adventure (stemrol)

Fantasy (stemrol)

Neighborhood Kid

Queen of Hearts (stemrol)

avatar van neo

neo

slechte film die alleen op zich nog wel te kijken is door de leuke ingesproken stemmen van een aantal leden van de star trek cast en de enorm goeie muziek van james horner.

avatar van vivian

vivian

ik heb alleen the nederlandse versie, dat is gewoon niet leuk

avatar van kArIzMa_TuRk

kArIzMa_TuRk

Hele leuke kinderfilm..

3***

avatar van Flipman

Flipman

Damn, die Nederlandse versie ie scht te erg! Verder is het qua animatie erg leuk, maar door het flinterdunne moralistische verhaaltje kun je haast níet heen kijken en da's jammer.

avatar van snoepieykim

snoepieykim

Weet iemand waar je deze film kan kopen? Ik wil hem graag nog eens zien (wel in het Engels)....

avatar van film_kaza

film_kaza

Dit was een film die ik vroeger als uppie meteen ik mijn top 10 zou proppen. Vond hem echt geweldig. Nu is het vermakelijk maar nog steeds niet slecht. Snap alleen niet waarom iedereen zo moeilijk doet over dat nederlands... Harry Potter en Shrek bvb. vind ik engels gesproken niet goed omdat ik gewoon niks anders gewend ben.

3,5. Als ik ooit ziek ben zou ik deze wel weer eens willen zien.

avatar van Theatertje

Theatertje

Belachelijke kruising tussen tekenfilm en echte film. Wel goed voor kinderen. Ik herinner dat ik me mateloos geamuseerd heb hiermee toen ik jong was. 2.5 sterren.

avatar van duffman

duffman

Heb deze film vroeger zoveel gehuurd in de bib. Heb dat overlaatst nog eens gedaan en het blijft een toffe film. Ik vind het een prachtig verhaal en heel mooi getekend en ik stoor me ook niet aan het feit dat de film omschakeld van geacteerd naar tekenfilm. En wat is er erg aan dat het is het nederlands is vertaald toch veel leuker dan altijd die ondertitels te lezen.

avatar van Minority_Check

Minority_Check

hij staat te laag

ik vond de film echt leuk toen ik het voor het eerst zag op CN toen ik tien was.

de animatie zag er heel mooi uit voor 1994

avatar van OlafK

OlafK

Was vroeger een van mn favorieten. Nu een aardige film.

pivi24

Vroeger was dit altijd mijn favoriete film.

avatar van Wolfenstein

Wolfenstein

Ik geef 2,5* puur voor het jeugdsentiment. Vroeger vond ik het een geweldige film, maar tegenwoordig kan ik er echt niet meer naar kijken zonder me enorm te storen aan de mix van animatie en acteurs en de vreselijk ingesproken stemmen (bezit alleen de NL versie)

avatar van MrHorror

MrHorror

ik was nog erg jong toen ik deze film zag, maar man, wat maakte die een indruk op me. erg gave film, die zowel hier als op het imdb erg wordt ondergewaardeerd.

avatar van polopolo150

polopolo150

Toen ik deze film voor de eerste keer zag, snapte ik er weinig van en vond ik het een saaie film. Ik moest deze film 3x kijken op de basisschool... want wat moet je anders doen als de zomervakantie bijna komt en alle schoolopdrachten klaar zijn? :/ Niet dat ik dit achterelkaar heb gezien... maar blijkbaar vond iedere lerares deze film zo leuk, dat ze het maar an ons lieten zien ook al weten ze dat we het al ontelbare keren hebben gezien.

Een tijdje geleden zag ik het op Boomerang/Cartoon Network, ik was toch weggezapt, want ik kreeg weer de oude herringeringen en boeide me weinig.

avatar van Muggsy

Muggsy

Jeugdsentiment was de drijfveer om deze film nog eens op te zetten maar hij viel me toch wat tegen. Er wordt geen verdere uitleg gegeven bij de verschillende literaire personages die men ontmoet en dit zou toch wel mogen. Die stukken zijn ook allemaal relatief snel voorbij en vormen daardoor ook geen geheel. Structuur zat er niet echt in.

avatar van Mister Onserious

Mister Onserious

ik heb deze film vroeger zo vaak gezien het was echt gwewldig

avatar van Akkiej

Akkiej

Man wat vond ik dit vroeger een leuke film. Nu viel het allemaal toch een beetje tegen, maar het blijft een prima kinderfilm! Ik ben wel van mening dat het vrij eng is voor kleine kinderen, met name het eerste deel met Jackell en Hyde. Maar eigenlijk vond ik vroeger het eerste deel veel spannender en leuker dan het tweede deel van de film, dus misschien maakt het toch niet veel uit. Goed filmpje dit, met een leuke twist door werkelijkheid en tekening in elkaar te vermengen!

avatar van Akkiej

Akkiej

Stem verhoogd naar 4 sterren, want de sountrack is zo mooi!

avatar van Fortune

Fortune

Vond deze vroeger ook erg vermakelijk.

Zou niet weten wat ik er nu van zou gaan vinden.

Ga het dan ook niet proberen kan alleen maar slechter uitpakken.

Geef hem gewoon een 3.

Het blijft voor de kinderen natuurlijk.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2095 stemmen

Tja.. Nogal lastig om te zeggen wat ik hier van vindt. Ik heb hem gewoon opgenomen van TV, en eigenlijk alleen omdat Macaulay Culkin erin zat en het verhaal er wel aardig uit zag. Ik wist wel dat er animatie gecombineerd werd met real-life maar dit had ik ook niet verwacht. Het was eigenlijk bijna alleen maar animatie behalve het begin- en einde. De animatie is wel oké, maar ik had net twee Disney films achter de rug de afgelopen dagen en dan zie je toch dat daar veel meer klasse zit in de tekenstijl. Het was zeker niet slecht, maar ook niet echt heel erg goed. Het verhaal is dus wel leuk, maar de film is niet altijd even vermakelijk. Het gedeelte met de Piraten bijvoorbeeld vond ik best wel saai. Het eindstuk was eigenlijk het leukste. Culkin hoeft ook niet echt veel te doen. 50 procent van zijn tekst bestaat uit schreeuwen.. En ook Christopher Lloyd kan zich niet echt helemaal uitleven. Desondanks dit is de film dus wel op sommige momenten vermakelijk. En de sfeer is ook wel passend bij het thema. Daarnaast zorgt James Horner voor een sterke score bij de film! Veel wisselende gevoelens bij de film dus. Over het algemeen was hij wel leuk, maar dan vooral voor het kleinere publiek denk ik. Wel aardig om eens gezien te hebben. Ik was er ook al langere tijd naar op zoek. Misschien dat hij daarom een klein beetje tegenviel. Vooral voor fans van Culkin en/of Lloyd valt er wel wat te genieten denk ik.

avatar van Honey Blossom

Honey Blossom

Ben er misschien uit gegroeid. Ik vind het wel een erg korte film. Vond het als kind magisch geweldig, maar nu als volwassen: nee.

Er zit weinig moraal in het verhaal, het had veel meer en veel beter kunnen zijn.

Kleine 2,5*

avatar van Fonzzz002

Fonzzz002

Als kind vond ik dit een hele leuke film wegens het avontuurlijke gevoel dat het heeft. Nu avontuurlijke thema’s van zichzelf niet interessant genoeg meer zijn, en films een slim verhaal eromheen nodig hebben, werkt The Pagemaster niet goed meer. The Pagemaster is een film die het plezier van lezen probeert aan te tonen. Dit onderwerp word echter meer neergezet als een reclametalk die wil dat je boeken gaat huren dan dat het iets slims met het thema doet. Door de film heen word meerdere malen gezegd dat “boeken heel gaaf zijn”, maar het legt niet uit wat er precies gaaf aan zou moeten zijn. De film gooit allerlei verschillende boekpersonages op je bord, maar ze leggen vrij weinig uit over wie ze precies zijn en in wat voor context ze voorkomen, waardoor mijn nieuwsgierigheid als kind naar de boeken waar ze vanaf geleid zijn klein was. Ik merkte eerder te verlangen naar andere avonturenfilms dan dat ik zat te springen een boek te openen. In dat opzicht was het doel om meer kinderen aan het lezen te krijgen niet gelukt, in mijn geval.

Om een voorbeeld te geven waarom de methode hoe ze “het plezier van lezen” neerzetten niet werkt: het verhaal gaat over dat Richard bang is en dat boeken hem moed geven om zijn angsten te overwinnen. Angsten kunnen overwinnen word als één van de redenen dat lezen gaaf zou zijn neergezet. Het concept vind ik goed, zeker als iemand die met plezier weleens leest, maar hoe het is uitgedacht binnen dit verhaal vind ik een averechts effect hebben. Richard wordt letterlijk in verschillende scenario’s van bekende boeken gegooid, waarin hij het fysiek moet opnemen tegen vijandige figuren. Het fysiek bestrijden van verschillende vijandige figuren is iets compleet anders dan moed krijgen van het lezen van verhalen. Ik snap wat de film probeert te zeggen: wanneer je in een boek verwikkeld bent kun je het verhaal van dichtbij meemaken, maar waar de film geen rekening mee lijkt te houden is dat het geschreven woorden op papier blijven, wat een ander geestelijk effect heeft dan fysiek gevechten te moeten houden. Als ze een andere richting kozen, zoals dat Richard een fictief verhaal las over een ridder die een draak bevocht, en door de heldhaftigheid van de ridder kon Richard de moed vinden om het op te nemen tegen een pestkop van school oid, dan had dit moraal veel beter gewerkt. Dan heb je een avontuurlijk verhaal over een ridder die een draak bevecht, gecombineerd met een volwassen boodschap over hoe fictieve scenario’s je inspiratie voor het echte leven kunnen geven.

Ondanks alle genoemde minpunten had ik me redelijk vermaakt bij het herbekijken van The Pagemaster, al ligt dat voornamelijk aan de nostalgische waarden die het met zich meedraagt. Er zitten allerlei leuke ideeën in de film en daarom zat ik met fascinatie te kijken, maar het sloeg er nergens in de potentie ten volle te benutten. Het idee van je angst overwinnen door een fictief verhaal, of een reis maken door een wereld met allerlei bekende fictieve figuren, vind ik leuke ideeën voor een film. De animatie laat zich van een goede kant zien met vloeiende bewegingen, leuke designs en een paar scenes waarin ze op sfeervolle wijze kleuren & schaduwen gebruikte. Niet één van de best geanimeerde films die je zult zien, maar voor wat het is vond ik het er goed uitzien. De stemacteurs lieten zich ook van een goede kant zien. Met een cast van o.a. Christopher Lloyd, Whoopi Goldberg, Patrick Stewart en een kleine rol van Leonard Nimoy heeft de film aardig wat goede namen bij elkaar, die ieder met enthousiasme inspreken. Verder was de instrumentale score van James Horner mooi om te horen en het paste bij de sfeer van de film. Het gezongen lied was daarentegen zo walgelijk om te horen, wegens de cheesy tekst, dat ik daar hardop om moest lachen.

Al met al, een zwakke film met verspilde potentie. Ik vond het geinig om herbekeken te hebben wegens de nostalgische waarden die het draagt en het is verre van de slechtste jeugdfilm die ik ooit gezien heb, maar zelfs als je een boekenliefhebber & animatiefilm liefhebber bent zou ik deze film overslaan.

2/2,5*

avatar van clubsport

clubsport

Als kinderfilm een geslaagde poging , het volwassen thema was interressant en anno nu eigenlijk behoorlijk actueel ( iemand die in angst leeft leeft niet echt ) .

Helaas word dit thema wat te kinderlijk behandeld , wat mij betreft had dit best wel wat serieuzer en volwassener mogen worden aangepakt , nu bleven de animatie verhalen te oppervlakkig en te kort ook .

De animatie zelf is wel heel fraai , zeker de momenten in de bibliotheek , het spookhuis , ze zaten vol sfeer en mooie kleuren .