Helium (2014)

Nederland

geregisseerd door Eché Janga
met Hans Dagelet, Manou Kersting en Dennis Rudge

Frans Weeling, topcrimineel, is genoodzaakt enige tijd onder te duiken in een vakantiepark op het eiland Texel. Tijdens zijn verblijf op het eiland wordt hij met zichzelf geconfronteerd en komt het besef dat er voor hem niets hogers in het leven meer haalbaar is; hij realiseert zich dat hij een miniscuul radertje is in het universum. Dit besef geeft hem een verlicht gevoel, maar brengt hem ook in conflict met zijn positie en perspectieven in de onderwereld.

Speelfilmdebuut van Eché Janga.
Onderdeel van 'De Oversteek'; een reeks van onafhankelijke speelfilms voor bioscoop en televisie die jonge regisseurs de kans geeft een eerste of tweede speelfilm te realiseren.

Films die Eché Janga goed vindt.

Onafhankelijke? Hoezo dat?

Nieuwe titel is Helium (was: Altijd Zondag)

Wouter schreef:
Onafhankelijke? Hoezo dat?

Geen idee, ik heb die tekst ook maar overgenomen. Juist het tegengestelde zeker?
(beetje late reactie ik had je bericht toen gemist)

Is de bioscoop release al bekend kappeuter?

Wild Bunch gaat 'm uitbrengen in de bioscoop, maar de datum is helaas nog niet bekend.

EDIT: release is vooralnog vastgesteld op 24 juli.

avatar van sinterklaas
Het is te hopen dat deze snel een release krijgt, want wat was me dit toch een dijk van een misdaadfilm. Hans Dagelet is de ultieme uitschieter.

Hans Dagelet vond ik altijd al geschikt voor rollen als duistere en stille figuren mede dankzij zijn lichaamstaal en zijn subtiele gemompel. Hier zet hij er ook een neer als een oude top-crimineel die moet onderduiken voor de Nigeriaanse maffia, en het is ook helemaal mooi om te zien dat hij dat op Texel doet, wat ook vele mooie shots bevat. Tijdens het onderduiken kan je ook slechts alleen maar wachten en wachten, waarbij er word gedoelt op een gangsterbaas die zich stilletjes aan het kwellen is. Naderhand is het tijd om terug naar Amsterdam te keren, met de gevolgen van dien.

Ook leuk om te zien dat een stukje zich afspeeld op de Albert Cuypmarkt bij nacht, in de buurt waar ik woon.

Helium vond ik kwa opbouw al helemaal uitstekend. Gewoonweg rustige en subtiele shots en een langzame afknijping naar het einde, want dat is het uiteindelijk wel als je in de onderwereld zit, zelfs al ben je top-crimineel. Ook aan de sfeer is prima werk geleverd, zoals gezegd wist de regisseur erg mooie shots van Texel te leveren die ondanks de grauwe, kille beelden wel sfeervol blijven. Ook de rest is lekker grimmig en subtiel neergezet. Dit draait inderdaad niet om actie, stoerdoenerij, en boefje spelen. Dit is gewoon een en al subtiliteit. Dit zou nog wel eens remakeble kunnen zijn.

Prima misdaadfilm die overal werkt. Klasse.

Malick
Interview met de cameraman Tibor Dingelstad.

avatar van Biosguru
Zeer fraaie film, alleen zo jammer dat de spaarzame dialogen zo slecht te verstaan zijn. Typisch Nederlands film probleem.

Is dat zo? Ik heb nooit echt problemen met het verstaan van de dialogen in NL films.

avatar van Biosguru
Misschien tref ik het steeds, had bij de Poel ook al wat problemen. Vooral als het wat low budget is gaat het vaak mis. Eva van de Ende / New Kids turbo is prima te doen.

avatar van Martxela
Biosguru schreef:

Hier idem, de dialogen waren werkelijk niet te verstaan. De omgevingsherrie en dialogen waren zo slecht gemixt dat ik er niets van kon volgen. Derhalve niet uitgekeken en niet gestemd. Jammer want had er wel wat van verwacht. Ligt dus niet aan jou, Biosguru. Ik heb dat ook al bij eerdere NL films ervaren.

avatar van Biosguru
Ik snap ook echt niet waarom dat zo vaak misgaat. Ik kan vroege jaren 30 talkies van net na de uitvinding van het geluid prima volgen zonder ondertitels. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om dat goed te krijgen.

avatar van Baldur
Tip: de film is geupload door de maker op Vimeo en kan bekeken worden via onderstaande url:

HELIUM (Full length with english subtitles) on Vimeo

avatar van Movie-Addicted
Bedankt voor de tip!!!!

avatar van Bakshi
Martxela schreef:

Idd

avatar van SimonSav
Ik lees bovenaan deze pagina dat Canvas hem overmorgen uitzend maar dat klopt niet. De "Helium" die op dat moment te zien is, is een Deense kortfilm.

avatar van Banjo
Ik kon het eerst ook niet verstaan..
En heb daarna voor Dolby digitaal gekozen dan is het wel te verstaan.
Mooi gefilmd deze Helium, lekker rustig om te volgen.
En zoveel tekst is ook niet nodig je voelt het gewoon wel aan..

4 sterren.

avatar van de grunt
Is deze op DVD uitgebracht?

Malick
Nee, maar wel op VOD. De distributeur zag er - zoals wel vaker tegenwoordig - niets in. Krijg wel binnenkort van de regisseur zelf een BR van de film. Kan die eventueel in de pakketservice doen of naar enkele belangstellenden rondsturen. Hoor het wel.

avatar van de grunt
Thanks for the response. Netflix / Pathé on demand ? Destijds in de bios gemist en spijt van. Misschien wel dé carrièrerol van Dagelet. Dacht ik pak de dvd of komt nog wel op tv, maar helaas geen van beiden. Ik houd me enorm aanbevolen monsieur Verhoeven.

Malick
In ieder geval verkrijgbaar bij iTunes, Google Play, KPN, Videoland, Ziggo en XBOX ONE zie ik hier.

avatar van Goodfella
En gewoon door Eché zelf gratis online gezet: HELIUM (Full length with english subtitles) on Vimeo

You've made my weekend Goodfella

avatar van leatherhead
Erg sterk. Klinische en fatalistische schets over het nietige leven van een uitgebluste crimineel. Uitstekend vertolkt door Dagelet, die hier een geweldig lethargisch figuur speelt. Deed me soms zelfs wat denken aan Philippe Nahon, voornamelijk qua uitstraling dan.

Visueel misschien net iets te gewoontjes, de geluidsband compenseert dat echter en creëert tonnen aan sfeer. Op de momenten dat de soundtrack zich van de achtergrond los weet te rukken en enkele ijzige stiltes aanvult, is Helium op zijn best.

De eindscène laat zich voorts niet moeilijk raden, maar past wel goed binnen het plaatje. De film mist uiteindelijk wellicht nét dat beetje extra om 4* uit te delen, maar een dikke 3,5* is vooralsnog dubbel en dwars verdiend. Met Janga heeft Nederland er wat mij betreft een talentvol regisseur bij.

avatar van Donkerwoud
Verweesde oudere criminelen die hun zonden overdenken als ze hun nakende sterfelijkheid tegemoet zien. Een groter cliché is er niet na zes seizoenen van The Sopranos. Regisseur Eché Janga doet zijn best met een film die de actie van het misdaadgeweld weergeeft als een terzijde, terwijl de nadruk ligt op het banale en het alledaagse: afwachten op wat komen gaat, verveling, de tijd verdrijven met de afleiding van tripjes en rondhangen in een zwemparadijs, wassen, aankleden, rondrijden, koken, eten, etc. Het voorgaande klinkt slaapverwekkend saai, maar de spanning wordt er enigszins ingehouden met de naargeestige sfeerbeelden van duistere nachttaferelen en een indringend snerpende soundtrack. Hans Dagelet is ook prima in staat om de aandacht vast te houden met zijn karakteristieke kop en het ingetogen acteerwerk waarmee hij de gedeprimeerde binnenvetter speelt. Toch gaat de film te vaak slepen met de soort semi-artistieke traagheid waarmee diepgang gesuggereerd wordt als de hoofdpersoon bij elke handeling betekenisvol voor zich uit staart. Zo wordt het minimale uitgangspunt nodeloos zwaarwichtig en enigszins pretentieus.

Gaap!

avatar van Donkerwoud

Negenenzeventig minuten lang inderdaad.

Malick
Hopelijk is het vervolg minder bombastisch.

avatar van Donkerwoud
Scherp, die geef ik je. En nu ga ik slapen.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Goed (en stil) verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Snap de positieve reacties hier totaal niet, misschien moet je zelf een crimineel zijn om dit te waarderen? Slechtste Nederlandse film die ik sinds jaren heb gezien, en dat wil wat zeggen want ik heb een hoop slechte gezien! Veel pretenties maar weinig talent bij de makers. Traag, nietszeggend, nergens interessant, gewoon mislukt dus. Een hoofdrolspeler die met steeds dezelfde blik overduidelijk de leegheid van zijn bestaan wil uitdrukken, maar hierbij vooral lijkt op een man die voortdurend in zijn broek heeft gepiest. De symboliek met de muizen in zijn huis is natuurlijk ook om te lachen, vooral omdat het word gepresenteerd als een buitengewoon slimme vonds. Als Dagelet in de slotfase uit zijn lijden word verlost ben je net als hem opgelucht dat het er op zit. Nooit geweten dat 79 minuten zo lang konden duren, wat een verspilling van tijd.

avatar van Donkerwoud
Je snapt het niet coumi, dit is echte kunst...!

Eens met de kritische kijkers hier. Hoop mooifilmerij, maar dit hebben we allemaal al wel eens gezien. En beter vooral.