Tula: The Revolt (2013)

Curaçao / Nederland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jeroen Leinders
met Obi Abili, Jeroen Willems en Derek de Lint

Film over de leider van de grootste slavenopstand op het eiland Curaçao in 1795, dat destijds een Nederlandse kolonie was. Tula (Obi Abili), een slaaf op het eiland Curaçao, wordt zich steeds bewuster van de ongelijkheid tussen zijn volk en hun blanke onderdrukkers. Als hij van zijn geliefde Speranza (Natalie Simpson) verneemt dat de slavernij op Haïti is afgeschaft, pleit hij voor vrijheid en gelijkheid tussen zwart en wit. Tula krijgt echter geen gehoor bij zijn ‘plantage-eigenaar’ Van Uytrecht (Jeroen Willems) maar wel bij zijn eigen volk die geïnspireerd door zijn wilskracht, het werk neerlegt en zich bij hem aansluit. Als het nieuws van de oproer Gouverneur De Veer (Jeroen Krabbé) bereikt, stuurt deze Nederlandse troepen onder leiding van kapitein Van Westerholt (Derek de Lint) naar de plantage. Tula die tegen wil en dank uitgegroeid is tot leider van de opstand, wil met woorden tot een vreedzame oplossing komen. Hij beseft al snel dat hij dit idealistische idee moet laten varen om samen met de andere slaven te vechten voor vrijheid, gelijkheid, en broederschap.

Vanaf 4 juli in de bioscoop (Benelux Film)

Op de filmset van Tula, the Revolt - NOS Nieuws

avatar van Prudh
Wie heeft hier meer info over?

Weinig Tula in de trailer.

Nog steeds geen poster?

Nee, nog steeds geen poster helaas...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Poster.

avatar van Decec
Hopende maar komt wel Nederlandse ondertiteld??

Goede film die een goed tijdsbeeld geeft van de verhoudingen in de West,aan het einde van de 18e eeuw. Goed verfilmd. Leuk eens een film over ons koloniale verleden te zien die zich niet in Indië afspeelt

avatar van soom
Ik weet niet heel goed, wat te schrijven. Heel veel gemengde gevoelens in elk geval. Jeroen Willems was goed, Obi Abili overtuigt niet echt, zelfs niet in de stukken scene waar hij ernstig staat te schreeuwen tegen Jeroen's personage, en ook niet in de scenes waar hij ernstig gemarteld wordt en zijn vonnis wordt voorgelezen.. Die blik in zijn ogen, het overtuigde mij niet zo heel dat ik naar een goede acteur aan het kijken was. Dat is toch wel een tikkie jammer..

Gegeven is verder natuurlijk wel heel dramatisch, maar voor mij mist de film wel een beetje doel. Hoe duur was de Suiker, huisvrouwendrama op en top, was voor mij vele malen interessanter door de insteek die Jean van de Velde eraan gaf. Jeroen Leinders slaagt niet helemaal. Maar maakt ondanks dat, toch een film die op momenten écht wel pakt. Het is alleen jammer dat hij iets te statisch blijft en niet heel veel emotie weet over te brengen.

* Let wel, dit is mijn mening. Het kan zijn dat anderen dit anders benaderen...

3*.

avatar van Angel24
Goed om eens een film te zien over de koloniale tijd in Curaçao in plaats van Indië of Suriname. Helaas overtuigt het acteerwerk grotendeels niet, in het genre films over de slavernij welke recentelijk zijn uitgebracht is dit veruit de minste voor mij persoonlijk.

Het zal wel met de beste bedoelingen gebeurd zijn maar hoe kan een belangrijke gebeurtenis uit onze geschiedenis (en tevens zwarte bladzijde) zo oppervlakkig, met weinig bezieling, diepgang en spanning en op een dergelijke clichématige televisiefilmachtige wijze verfilmd worden. Het broksgewijs vertelde verhaal komt niet uit de verf. De cast speelt houterig amateuristisch en waarom (zodat het meer authentiek overkomt) niet in het Nederlands en Papiamento?

avatar van Piratje
Historische film over het begin van de opstanden tegen de slavernij in het Nederlandse Curaçao.
Vooral Tula - Obi Abili - overtuigde in zijn rol als hoofd van de opstandelingen. De anderen waren matig. Toch krijgen we een beeld van de manier waarop de Nederlandse overheid zijn gevangenen behandelt.
De film is nogal hakkelend en het verhaal overtuigt niet al te best, ook al krijgen we er een oppervlakkig beeld van het verloop van dit drama. Evenmin wordt er voldoende aandacht besteed aan de beslissingen die in het thuisland - Nederland - werden genomen. Dit mocht duidelijker uitgewerkt. Nu lijkt het of de krijgsraad handelt op een zelfstandige basis zonder een ernstige juridische basis.

Zeer matige film ik vond Hoe duur was de suiker stukken beter.

ipman-99
"A Life Without Freedom Is No Life At All." ...:T " !!!

Meeslepend Drama !!! "Tula The Revolt" is een meeslepend drama over de
slavernij. Deze film richt zijn pijlen op de opstand die Tula teweegbracht met alle mogelijke
gevolgen vandien. Een meeslepend epos over een stukje geschiedenis met een
internationale cast. De film nam me mee en overtuigde zeker en vast in mijn ogen.
Ik heb hier alweer weten van te genieten van deze opstand/slavernij film die een
stukje geschiedenis wist te vertellen.

avatar van martenaria
Zwakke film. Over dit onderwerp zijn inmiddels al de nodige films verschenen, maar ik heb zelden zo'n slecht exemplaar gezien. Hoe duur was de suiker was een stuk beter, en dat was ook al ver onder peil. Geen van de acteurs overtuigden, en ook de muziek in de film vond ik nergens op z'n plaats. De vechtscenes zagen er belachelijk uit. Ik heb films van Winnetou, met Karl May, waar betere vechtscenes in zaten. Het is cliche, maar dit is echt een gemiste kans, want het is een boeiend onderwerp.

een belachelijke film. genant.

Er spelen zeker niet de minste acteurs in mee met o.a. Danny Glover en Jeroen Krabbé en toch weet deze historische film nergens te overtuigen of te boeien.

Het verhaal verloopt heel clichématig, inspiratieloos en stijfjes en ook de uitvoering is povertjes. Eerlijk gezegd vond ik het einde nog wel aardig. Begin dit jaar heb ik nog de soortgelijke film (beter gezegd mini-serie) "Hoe Duur Was de Suiker (2013)" gezien en daar kan deze film zeker niet aan tippen. De cast is overigens ook povertjes en vooral hoofdrolspeler Obi Abili als "Tula" is een aanfluiting. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor muts Natalie Simpson als "Speranza".

Een geluk bij een ongeluk is dat deze film gelukkig niet al te lang duurt. Maar het blijft toch een hele martelgang om deze film uit te zitten.

avatar van frolunda
Niet zo slecht als de lage score hier ons wil doen laten geloven,alhoewel sommige acteerprestaties inderdaad ondermaats waren,alleen Paul Bazely als Louis en Jeroen Willems vond ik in een positieve manier opvallen,maar echt overtuigend is het allemaal ook niet.Ook Jeroen Leinders weet zich in zijn regie debuut niet te onderscheiden.Desondanks uit historisch oogpunt,het interessante verhaal en door enkele mooie plaatjes toch een krappe voldoende al had hier (bij hoeveel films heb ik dat al niet gedacht) veel meer ingezeten.

avatar van Decec
Een goede drama/oorlog/historie film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs (inclusief Nederlanders)...
Mooi kostuums...
Mooi landschap...
Redelijk camerabeweging (iets schokkende)...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Rommelige film, niet pakkend en erg oppervlakkig. Wel boeiend stukje geschiedenis.

avatar van raymon
Belangrijke tijd uit onze geschiedenis uitgevoerd als een school-tv film. Goede poging met een matig resultaat, heel jammer...2,5**