Big Sur (2013)

geregisseerd door Michael Polish
met Stana Katic, Kate Bosworth en Josh Lucas

Plotselinge roem en een zelfdestructieve levensstijl eisen hun tol van Jack Kerouac, na het ongeëvenaarde succes van zijn baanbrekende roman 'On the Road'. De eens zo knappe literaire held is nu slechts een alcohol- en drugsverslaafde, die gekweld wordt door onzekerheid. Op zoek naar verlossing verlaat hij New York en vertrekt naar een geïsoleerde hut in de Big Sur bossen van Californië. Wat volgt in de volgende drie weken van augustus 1960, is zowel angstaanjagend als openbarend. Hij krijgt te maken met paranoia, seks, ontwenningsverschijnselen, ellende en waanzin.

Het is een contradictie: in deze literatuurverfilming lijken de woorden belangrijker dan de beelden, al is de fotografie van de Californische kustlijn schitterend en imponerend, vooral in contrast met het verval van de depressieve hoofdpersoon, die worstelt met de druk van het beroemd zijn, alcohol en zelfmedelijden. Jean-Marc Barr zet de hoofdpersoon gereserveerd en raadselachtig, met een minimum aan dialoog, neer en Michael Polish schept een melancholieke, dromerige realiteit, een portret van artistieke verveling. Echter voor mij was de eindeloze vloed aan woorden van de voice-over teveel van het goede; het irriteerde mij mateloos.