Not as a Stranger (1955)

geregisseerd door Stanley Kramer
met Olivia de Havilland, Robert Mitchum en Frank Sinatra

Lucas Marsh is een ambitieuze geneeskundestudent, die, toen hij hoorde dat zijn vader het geld voor zijn studie had verbrast aan drank, is getrouwd met de kapitaalkrachtige verpleegster Kristina Hedvigson. Kristina weet wel dat hun huwelijk niet zo romantsich is, maar heeft toch veel bewondering voor haar hardwerkende echtgenoot. Pas wanneer hij een affaire begint met een andere vrouw terwijl zij zwanger is, raakt ze zo ontmoedigd dat ze hem verlaat. Ondertussen moet Lucas een hartoperatie uitvoeren op zijn partner dr. Runkleman en maakt hij een fatale fout...

avatar van Dogie_Hogan
Ja, en Gloria Grahame zet een prachtige weduwe Lang neer: Gloria rules!.
Wel op VHS, maar wanneer op DVD?!

avatar van Quentin
Er komt een Nederlandse DVD aan.

avatar van hkoster
heb hem via nieuwgroepen binnengehaald. dvd. was echt de moeite waard.

avatar van hkoster
Dogie_Hogan schreef:
Ja, en Gloria Grahame zet een prachtige weduwe Lang neer: Gloria rules!.
Wel op VHS, maar wanneer op DVD?!

een klein rolletje. olivia vond ik beter.

Driello
Weer een erg goede film uit de oude doos. Mooi verhaal, bij tijd en wijle aangrijpend. Zeer sterk acteerwerk, met name van Mitchm die niet alleen zijn personage zeer goed en effecief neerzet, maar ook een hele geloofwaardige worsteling met dilemma's weet neer te zetten. Slechts 10 stemmen op moviemeter en slechts een gemiddelde van 6,7 op IMDb. Film is me een 4* waard. Heb niets met ziekenhuizen of de medische wereld, maar hier werd ik zelfs een beetje enthousiast van het 'dokterschap'.

Er was sprake van een sterrencast in dit sentimentele, kitscherige en tegelijk boeiende melodrama, over een botte, meedogenloos ambitieuze, arrogante, zelfzuchtige arts in opleiding. De film duurde te lang en Robert Mitchum was echt te oud om voor een student door te gaan.

avatar van Dievegge
Robert Mitchum en Frank Sinatra waren boven in de dertig toen ze twee studenten geneeskunde speelden in deze bewerking van een doktersromannetje. Vaak gebuisd zeker? Olivia de Havilland hebben ze geblondeerd om haar Zweeds to doen lijken. Het medische gedeelte en een paar komische scènes met Sinatra zijn het beste, maar dan komt er een soort geforceerd happy end. Het is een onevenwichtig geheel met een paar goede scènes en veel melodrama, een voorloper van de medische tv-series.