La Vida Precoz y Breve de Sabina Rivas (2012)

Alternatieve titel: The Precocious and Brief Life of Sabina Rivas

Mexico

geregisseerd door Luis Mandoki
met Joaquín Cosio, Greisy Mena en Fernando Moreno

Op de grens van Mexico en Guatemala ontmoeten de jonge geliefden Sabina en Jovany uit Honduras elkaar bij toeval opnieuw, na elkaar een paar jaar niet gezien te hebben. Sabina wil naar Amerika en droomt ervan een zangeres te worden. Jovany begaat de vereiste wreedheden om te worden geaccepteerd door de bende 'La Mara Salvatrucha'. Sabina en Jovany komen in aanraking met de meest ongunstige omstandigheden aan de grens. Waaronder moderne slavernij, een bordeelhouder, het leger en drugssmokkelaars.

avatar van narva77
Trailer YouTube (Spaans, geen ondertiteling)

avatar van ble582
Niet onaardig, maar wie Sin Nombre heeft gezien zal deze film waarschijnlijk als een zielloos aftreksel daarvan ervaren.

Vanaf 10 juli in de bioscoop (Just Film)
Update: release is komen te vervallen.

avatar van Prudh
Hij staat nog wel op 10 juli, maar komt hier idd niet in de bios.

Bikkelharde film met een spraakmakende titelrol door Greisy Mena. Het gelaagde plot richt zich op indringende wijze op de meest afschuwelijke aspecten van het leven aan de zelfkant van de samenleving in het grensgebied tussen Guatemala en Mexico. Zaken als jeugdprostitutie, drugssmokkel en corruptie —om een paar items te noemen— vormen de rode draad. Ter "verhoging van de sfeer" komt ook de extreem gewelddadige jeugdbende Mara Salvatrucha regelmatig in actie.
Ik verwachtte vooraf min of meer een film als La Jaula de Oro (2013), maar dit is op veel momenten nog een stuk heftiger. Na het indrukwekkende Voces Inocentes (2004) opnieuw een beklijvende film van Luis Mandoki, die eerder toch vooral brave Hollywood romcoms maakte.

Bij herziening zo mogelijk nog schokkender dan de eerste keer. Vooral de wrede beelden van het bloeddorstige geweld van de beruchte Mara Salvatrucha-bende, allicht beter bekend als MS-13, gaat je niet in de koude kleren zitten.
Complimenten voor de Venezolaanse actrice Greisy Mena, niet erg bekend maar wel erg indrukwekkend in de titelrol. Waardering verhoogd naar 4½ *.