Padri e Figli (1957)

1 stem

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Mario Monicelli
met Vittorio De Sica, Marcello Mastroianni en Lorella De Luca

Een verpleegster bezoekt dagelijks vijf typische Romeinse gezinnen. Allen kennen ze hun eigen vreugdes en misères. In deze families lopen generatieconflicten en andere problemen met kinderen, hun studies en verliefdheden parallel en beïnvloeden ze elkaar.

Uitstekende toevoeging ! Deze Monicelli klassieker met De Sica en Mastroianni mocht hier natuurlijk niet ontbreken. Hij werd nog wel genomineerd voor een gouden beer in Berlijn ! Maar hij won slechts een zilveren...misschien komt het door de nu wat stoffig en belegen overkomende moraliserende tendensen, maar ik neem aan dat de jury niet uit profeten bestond.
Zoals gesuggereerd betreft het hier een mozaiekfilm, of dacht je dat Altman die had uitgevonden.. Verpleegster Merlini is de rode draad die de levens van de 5 gezinnetjes met elkaar verbindt via haar werkzaamheden: haar eigen kinderrijke gezinnetje, dat van de huisarts voor wie ze werkt, dat van de net getrouwde Lualdi en Interlenghi, dat van De Sica en zijn 2 kinderen onder wie een puberende dochter die ut met de zoon van de huisarts doet, en dat van Mastroianni die wordt geconfronteerd met het feit dat zijn vrouw kinderloos blijkt te zijn en zich daarom maar ontpopt als oppaspappa van het jongste zoontje van Merlini. Hij ws nog pre superster en verschijnt pas als laatste van de protagonisten in beeld, in totaal een minuut of tien. Maar ook in deze voor velen waarschijnlijk nieuwe rol als jonge arbeijer laat hij wederom zijn kwaliteiten zien.
Dit is een typisch Italiaanse komedie van die tijd met een episodische structuur waarin allen hun deel krijgen, maar de meest prominent aanwezige is zeker De Sica, de beroemdste van de cast die verder uit jongeren en typische bijrollen acteurs bestaat. Dattie typisch is hoeft niet te verbazen, want hij werd geschreven door Age-Scarpelli. Toch wordt hij door vele pundits als vernieuwend beschouwd, omdat hij itt. de meeste voorgaande komedies meer pogingen deed om neo-realisme en humor op een maatschappelijk relevante wijze te combineren. Maar nogmaals: nu komt het wat stoffig over, en vooral als een opwarmertje voor wat Monicelli later voor ons in petto zou hebben.
Score van Rustichelli.

avatar van Mac Hammer Fan
Dank u wel, pippo il buffone. En vooral ook voor je vele uitstekende ontledingen tot op het bot van films waar er vaak weinig info van beschikbaar is en die weinigen onder ons gezien hebben.