The Necessary Death of Charlie Countryman (2013)

Alternatieve titel: Charlie Countryman

Roemenië / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Fredrik Bond
met Shia LaBeouf, Evan Rachel Wood en Mads Mikkelsen

'The Necessary Death of Charlie Countryman' volgt Charlie Countryman (Shia LaBeouf), een normale man die een gewoon leventje leidt, totdat hij verliefd wordt op de onweerstaanbare Gabi (Evan Rachel Wood). Zij blijkt voor meer mensen onweerstaanbaar, want de compleet gestoorde misdadiger Nigel (Mads Mikkelsen) blijkt ook verliefd op haar te zijn. Gewapend met niet meer dan zijn humor en naïeve charme ondergaat Charlie de ene na de andere afranseling om Gabi niet in gevaar te brengen. Uiteindelijk verkeert hij in zulke problemen dat er nog maar één manier lijkt te zijn om te zorgen dat Gabi veilig is: Charlie Countryman moet sterven.

Fijn.

Al had ik op nog net iets meer gehoopt. 't Is in ieder geval wel grappig om de metamorfose van LaBeouf te zien. Zowel on als off screen. Het is een raar mannetje geworden, maar daarmee ook wel een betere acteur, of althans een acteur met een betere filmsmaak.

Een aparte film is het zeker, al zit er hier en daar nog wel een kinkje in waardoor het potentieel er nooit helemaal lijkt uit te komen. Zo ben ik de opzet, met een belangrijke scene aan het begin die halverwege/op het eind herhaald wordt met extra detail (en zo voor een 180° draai zorgt) beu.

Ook audiovisueel komt het net wat tekort allemaal. Er zitten best een paar indruwekkende scenes in, maar zowel visueel als qua soundtrack is het nét allemaal nog iets te braaf. Er zitten dan ook iets teveel poppy alt-groepjes in de soundtrack, van The XX en M83 krijg ik het niet echt warm. De muziek is wel passend verder, maar echt sfeerverhogend werken vond ik het niet.

Mikkelsen is ook een probleem, maar da's eerder persoonlijk. Voor de rest doet de cast het erg goed, is het verhaaltje leuk genoeg, is de film verrassend genoeg en zit er een lekker vlot, blits tempo in. Zeker niet saai of vervelend en wat sommigen onevenwichtig noemen is net verfrissend. Zeker de moeite, maar mist nog dat beetje extra om het echt speciaal te maken.

avatar van 93.9
Genre: aktie. Jammer dat dat er ff bij vergeten is hier op de site...
Aardig, maar ook weer niet heel goed.

avatar van Zwolle84
Lastige... Ik vind hem over het geheel niet direct heel goed, maar het is wel een bijzondere ervaring. Bij vlagen is het schitterend, vooral qua muziek-beeldcombinaties. Shia speelt bovendien zowaar een keer ijzersterk, wie had dat ooit verwacht? Het eerste pak 'm beet uur is ook erg spannend omdat het zo krankzinnig en onvoorspelbaar is. Het laatste stuk was wel wat taai, op de allerlaatste scènes na dan. Beetje onevenwichtig dus.

Toch heb ik het vermoeden dat hij nog gaat stijgen bij herziening. Hoe dan ook (weer) een gave tip van DVD-T, keep 'm coming!

avatar van SanderPuntCom
Charmante maar rommelige film die wilt uitblinken in zowel het dramatische, romantische als komische en hier nog eens een misdaadplot aan vastknoopt. Hierdoor komen al deze elementen nogal onwennig over en is deze Charlie Countryman vooral een gemiste kans ( mede dankzij de leuke rollen van Shia, Rupert Grint en Mads Mikkelsen ).