El Caballo del Diablo (1975)

Alternatieve titel: Devil’s Horse

Mexico
Avontuur / Horror

geregisseerd door Federico Curiel
met Jorge Rivero, Narciso Busquets en Juan Miranda

Paardenhouder Don Fernando en zijn zonen Luciano en Esteban zetten het graag op een zingen en zuipen. Af en toe breekt hierbij een vechtpartijtje uit en wordt een saloon kort en klein geslagen. Maar dan gaat Luciano op jacht naar een geweldig zwart paard, om niet veel later dood en gruwelijk verminkt in een ravijn te worden aangetroffen. Don Fernando komt zowat om van het verdriet en vraagt aan de duivel of hij zijn zoon terug mag hebben. Niet veel later keert Luciano terug. Maar hij is niet meer de vrolijke jongen van daarvoor...

Goede toevoeging . Werd door Mexicaanse "satan in de gedaante van een zwarte hengst" horror buffs uitgeroepen tot beste Mexicaanse satan in de gedaante van een zwarte hengst horror film aller tijden, al geloof ik dat er niet zoveel van zijn.
Nogal oldschool film met een zwarte hengsten thematiek die lijkt te zijn ontleend aan oeroud erfgoed, maar het ook nodig vond wat te rippen uit een zeer gekende en toendertijd recente horror klassieker, welke maakt de poster nogal duidelijk.
We zitten in Mexico, dus de eerste 20 minuten zijn eerder een soort komedie die wat doet denken aan een spaghetti light, pas daarna begint het horror gedeelte. Het betreft hier ook een sterrenvehikel voor bad boy Rivero, die weer veel sjans heeft bij de madammen, en zoals u begrijpt de ongetrouwde favoriete zoon van don Fernando-Busquets speelt, Luciano.
Deze wordt dus dood thuis geretourneerd en blijkt te zijn getransformeerd van bad boy tot evil boy, die ook continu rondloopt met een letterlijk evil eye en van rape zijn religie heeft gemaakt, waarbij hij zich vergrijpt aan o.a de bonne, dartelende nymphjes die helaas aangekleed afkoelen in een rivier, en zijn eigen schoonzus.
Als zelfs de huispriester- die en passant de broer van Don Fernando en dus oom van Luciano is- iets vreemd begint op te merken aan zijn neef, wordt het in deze devoot katholieke film tijd voor actie...
Goed, komt nu allemaal wat gedateerd en knullig over, no gore- dat misvormde lijk zien we niet in beeld- en ondanks de rapes geen sleaze, met een minimum aan goedkope effecten.
Ook auditief, want de zingende zaag wordt hier krek ook weer van stal gehaald.
Hoewel een tikke erg knullig en duidelijk low budget, kijk ik nog liever hier naar dan naar welke teenie horror/slasher van tegenwoordig ook, laat dat duidelijk zijn.
Is bij mijn weten nooit met anderstalige onderschriften gereleased .