Lighthouse (1999)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Simon Hunter
met James Purefoy, Rachel Shelley en Christopher Adamson

De zee is wild, ruw en onberekenbaar. Dikke mistflarden omhullen het schip de Hyperion. Aan boord bevindt zich een stel zware criminelen op weg naar hun definitieve eindbestemming: de Blakemore gevangenis. Leo Rook is een van hen. Als meest gevreesde man van Europa weet hij welk gruwelijk lot hem te wachten staat. Met dat onheilspellend vooruitzicht in gedachten besluit hij om kost wat kost te ontsnappen. Hij slaagt erin om ongezien van boord te raken, maar dankzij hem loopt de Hyperion even later op de rotsen. Dan krijgt de strijd op leven en dood plots een heel ander misdadig karakter...

avatar van Sjan
Middelmatige thriller met niet zo heel veel spanning en erg donker (op een gegeven moment wordt dat nogal irritant) beeld. 2.5*

damon
het is inderdaad erg donker, maar dat past juist goed bij de sfeer! Ik vond de film wat traag op gang komen, maar aan het eind barst het ook los! Er zitten veel, ik herhaal VEEL, onthoofdingen bij! Een aanrader voor degene die eens een keer niet de amerikaanse maar engelse horrorfilm willen zien!

avatar van moviefreak#1
behalve de altijd leuke gorefactor brengt deze film niets nieuws. Het mooiste is dan nog dat de bewaarders als slechterikken en de gevangenen (met uiteraard 1 uitzondering) de good guys zijn.
Des al niet te min een aardig tussendoortje

x
Dit is wel één van spannenste films in dit genre!

Horrorfanaat
moviefreak#1 schreef:

Des al niet te min een aardig tussendoortje

Leuk dat je het voorkauwt voor de rest.

avatar van Intruder
Slechte film met welgeteld één spannende scène: degene in het toilet waarin de radiotechnieker tevergeefs probeert te ontsnappen: zenuwslopend!
Het beeld is veel te donker, soms wordt er ronduit slecht gefilmd en geacteerd. Het einde is vreselijk. De special effects van de landschapsshots (de verre shots van de vuurtoren) zijn op de koop toe bijzonder mager.

avatar van Spartaan1986
Ik telde 2 spannende scenes ( De WC scene en de kleine boot scene). Voor de rest eigenlijk gewoon een standaard slasher. Niet slecht, niet goed. Dat donkere irritteerde mij ook af en toe. 2,5 ster

avatar van Goldenskull
zeer matige film.. de moorden waren te nep, voorspelbaar hoe het afliep, wie overleven enzo.. alleen het plot vond ik aardig daarom 1.5*

edit: ik was nog vergeten dat ik de muziek overdreven vond en niet bijpassend

avatar van fieko
Net als wat Goldenskull al zegt is het veel en veel te nep en te voorspelaar ik miste het eerste kwartier misschien dat daar wat in gebeurde maar op basis van de rest van de film kan ik echt niet meer dan een halve * geven dus:
.5*

avatar van *kelly*
Wat een barslechte film zeg!
Niet de moeite om hem uit te kijken vond ik.
De enige goede scène was inderdaad die in het toilet.
De cast was ook niet om aan te zien.

--------->1*

avatar van Friday the 13 th
Ik vond hem best wel goed. Enkele gore momenten en toch wel een paar beklijvende scènes zoals op dat toilet.

avatar van Boeikens
Matig tussendoortje.

Misdaad/thriller dat wat traag op gang komt maar naar het einde toe toch veel goed maakt.
Een paar beter gore momenten maar het meest gaat verloren in de nogal donkere verfilming.

avatar van mrklm
Onderweg naar Blakemore Prison veroorzaakt psychopaat Leo Rook [Christopher Adamson], die een voorliefde heeft voor onthoofdingen, een schipbreuk vlakbij een vuurtoren met een medisch lab waar hij zijn gruwelijk 'experimenten' wil voortzetten met behulp van de vuurtorenwachters. Hij blijkt echter niet de enige overlevende van de schipbreuk te zijn: een groep bestaande uit bemanningsleden en andere veroordeelden verschuilen zich ook in de vuurtoren. Voor Rook een goed excuus om deze bezoekers één voor één af te slachten.
Een simpel verhaal dat wellicht doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een minder dan middelmatige horrorcheapie. Maar Hunter weet goed gebruik te maken van de claustrofobische omstandigheden (waaronder het donker) en de barre omstandigheden en geeft de film een fraaie visuele flair. Het acteerwerk is sowieso prima, maar Adamson steekt er bovenuit en maakt van Leo Rook een gedenkwaardige schurk in deze uitstekend gemaakte lowbudget-horrorfilm.