• 11.452 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Géza von Radványi

Met onder meer: Artúr Somlay, Miklós Gábor en Zsuzsa Bánki

Gesproken taal: Hongaars

Plot Valahol Európában

Een door de Tweede Wereldoorlog dakloos geworden groep kinderen ontdekt op één van hun strooptochten een half vervallen kasteel dat wordt bewoond door een oude musicus. Zij bejegenen hem aanvankelijk zeer vijandig, maar gaandeweg weet hij hun vertrouwen te winnen waardoor ze onder zijn invloed een nieuw leven kunnen beginnen.

avatar van thunderbold

thunderbold

De eerste film in mijn leven die ik helemaal zag en behoorlijk kon begrijpen. Een neorealistische film over een door W.W. 2 veroorzaakt probleem. Namelijk kinderen die ouderloos en dakloos zijn geworden. Al zwervend en stelend door het Hongaarse en schaars bewoonde platteland, komen ze terecht bij een verlaten ruïne. Een soort burcht of kasteel boven op een heuvel, die echter niet helemaal verlaten is. Een oudere musicus die er zijn onderdak heeft is begaan met het lot van de bende. De bende heeft door hun rooftochten de plaatselijke handhavers der orde achter zich aan gekregen. Deze zijn zelfs met geweren uitgerust, maar de bende die voorbereid was, verdedigd zich met hand en tand door stenen vanaf de burcht naar beneden te gooien. De wetshandhavers moeten de aftocht blazen maar de bende betaald een hoge prijs, één van hen wordt door een kogel gedood. Uiteindelijk schenkt de musicus de burcht en bijbehorende grond aan de bende die onder leiding staat van een jonge man die zijn leden voortreffelijk onder controle had.

Prachtige film in zwart/wit met weidse opnamen en voortreffelijk spel van de jeugdige cast. Een speciale vermelding wil ik doen voor Ladislas Horvát die de rol van Kucksi speelde. De kleinste opdonder van het hele stel, door alle leden van de bende bemind. Het kereltje speelt in zijn rol de sterren van de hemel.

avatar van Flavio

Flavio

Mooie film die op het eind wat te sentimenteel wordt (en ook wordt net iets te vaak de Marseillaise ingezet), maar zeker de eerste helft die wat rauwer was, is erg goed. Prima geacteerd door de kinderen maar ook zeker door de oude man. Mooie locatie ook, die oude ruïne.

avatar van Darbie

Darbie

Naar mijn mening was het 'de Internationale' die net iets te vaak werd ingezet.