Ce Que le Jour Doit à la Nuit (2012)

Alternatieve titel: What the Day Owes the Night

Frankrijk
Romantiek

geregisseerd door Alexandre Arcady
met Fu'ad Aït Aattou, Anne Parillaud en Nora Arnezeder

Het leven vanaf de jaren 30 tot het heden van de Algerijn Younes. Zijn lot is gekenmerkt door tragedies. Hij wordt geboren in een arm boerengezin en wordt op negenjarige leeftijd weggerukt bij zijn moeder. Hij wordt toevertrouwd aan zijn oom, een notabele in Oran in Algerijë. Getrouwd met een Française, droomt zijn oom van een beter leven voor zijn charmante neef Younes. Herdoopt als Jonas integreert hij met de jongeren van de 'Pied Noirs', de Franse bevolkingsgroep in Algerijë voor de onafhankelijkheid van het land. Zijn leven zal echter snel worden verstoord door conflicten die het land op zijn grondvesten doen schudden.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Trailer YouTube (Frans, geen ondertiteling)

Fraaie kroniek over een gedoemde liefde met op de achtergrond de tegenstellingen tussen de Franse inwoners van de voormalige kolonie Algerije en de autochtone bevolking. Het verhaal kabbelt aanvankelijk rustig voort, maar krijgt halverwege een dramatische wending en daarna meer venijn. Jammer dat protagonist Fu'ad Aït Aattou zijn rol nogal vlak invult. Wat meer emoties van zijn kant zouden, gezien de strekking van het plot, welkom geweest zijn. De film heeft trouwens een fraaie titel!

Liefdesdrama vooral, maar ook de levenskroniek van een jonge Algerijn, zijn trieste ervaringen tijdens zijn kinderjaren, zijn latere vriendschappen en dit alles met de Franse-Algerijnse koloniale aspecten, de onvermijdelijke apartheid en het onvermijdelijk verzet, meer dan op de achtergrond.
Valt soms wat langdradig uit (de vakantie '53), maar is in zijn geheel toch mooi en keurig verhaald.
Beslist goede vertolkingen.
Eerste film die ik zie van Alexandre Arcady, nochtans reeds lang in het vak, geboren in Algerije maar voor deze film zich gebaseerd hebbende op de gelijknamige roman.