• 11.303 nieuwsartikelen

Alternatieve titel: Summer

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Colette Bothof

Met onder meer: Sigrid ten Napel, Jade Olieberg en Martijn Lakemeier

IMDb beoordeling: 6,4 (308)

Gesproken taal: Nederlands

Releasedatum: 4 juni 2015

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Zomer

De zestienjarige Anne groeit op in de geïsoleerde Biesbosch, waar uitgestrekte velden en elektriciteitsmasten het landschap bepalen. Samen met haar vriendengroep probeert ze daar tijdens een broeierige zomervakantie de sprong naar volwassenheid te maken. Maar die gezamenlijke ervaring verandert in een conflictsituatie als Anna gevoelens voor de stoere Lena ontwikkelt.

logo tmdbimage

kappeuter (crew films)

De film wordt geproduceerd door De Productie en gaat naar verwachting voorjaar/zomer 2013 in roulatie.

Nederlandse film ZOMER in wereldpremière op Buster International Film Festival

ZOMER, de nieuwe speelfilm van regisseur Colette Bothof (Zwarte Zwanen, Dwaalgast winnaar Gouden Kalf voor Beste korte film), gaat vandaag in wereldpremière op het Buster International Film Festival for Children and Youth in Kopenhagen. Op zondag 28 september beleeft ZOMER haar Nederlandse première tijdens het Nederlands Film Festival, in aanwezigheid van de acteurs Sigrid ten Napel, Jade Olieberg, Martijn Lakemeier, Lisa Smit, Eva van der Gucht en Guido Pollemans. ZOMER gaat over jonge mensen die verlangen naar onafhankelijkheid maar tegelijkertijd ergens bij willen horen. Singer-songwriter Jacco Gardner leverde een aantal nummers voor de film, waarvan de muziek gecomponeerd is door ‘Gast van het Jaar’ op het Nederlands Film Festival Fons Merkies.

(persbericht)

avatar van niethie

niethie

Stond dit project niet eerst met de titel ''Jong!'' op de site?

niethie

Dat klopt ja. De titel is gewijzigd. "Jong!" was de werktitel.

avatar van niethie

niethie

Mooi, dacht al dat het van de baan was. Hoop wel dat ten Napel dit keer wat minder op de automatische piloot gaat spelen en weer wat meer laat zien van wat ze in de One Night Stad ''Vast'' toonde in haar mars te hebben, maar dit soort filmpjes hebben meestal de neiging te verrassen dus heb er wel vertrouwen in.

kappeuter (crew films)

Vanaf 4 juni in de bioscoop (Herrie)

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Ligt het aan mij of worden dit soort producties tegenwoordig vaker en vaker en aan de lopende band gemaakt in NL? Risicoloos arthousewerk waar geen hond naar komt kijken, maar dat is een vooroordeel.

Zeven filmhuizen zenden film on demand uit | NU.nl

"Zomer is de eerste film waarmee de filmtheaters uitproberen om gelijktijdig 'on demand' een premièrefilm aan te bieden."

"Het 'on demand'-uitzenden is voor alle filmhuizen een test."

Mochizuki Rokuro

Ik zou best aan de proef willen deelnemen, ik zie dat LHC ook meedoet, maar het kan vast niet in combinatie met Cineville

Zou fijn zijn: de toekomst is dan dat je voor €19 per maand onbeperkt het aanbod van filmhuis films 'live' thuis kan kijken. Ook als je in Zeeuws-Vlaanderen of een Waddeneiland woont.

Maar goed eerst de eerste stap denk ik.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

Mochizuki Rokuro schreef:

Als je je op http://zomerdefilm.nl/ opgeeft, je Cineville-code invoert en een enquête invult krijg je een code om gratis te kijken.

Bedankt- maar helaas...

Alles doorlopen, enquete code en alles, maar meer dan 50% korting aanbod heb ik niet gekregen.

Het woord Cineville ook nergens tegengekomen bij het aanmelden of tijdens de enquete.

Staat nog iets geks in die enquete. Op de mogelijk antwoorden "hoe kijkt u this films" was reguliere aanbod via de kabel niet bij de mogelijkheden... wel dvd/br of abonnement of on demand.

avatar van skinny_tie

skinny_tie

Vreemd, als ik naar het aanmeldformulier ga zie ik de vraag om cinevillepasnr. (of kortingscode) gewoon staan. Anyway, ik ga 'm waarschijnlijk toch in 't filmhuis zien, beter dan van een computerscherm.

Mochizuki Rokuro

Met wat heen en weer gemail is het gelukt, goede service.

Nu nog tijd maken om de film te kijken.

edit: gelijk maar gedaan

Mochizuki Rokuro

Goert Giltai maakt de film de moeite waard. Prachtig hoe hij die zomer zonsondergangen en Sigrid ten Napel steeds terloops in zijn beeld vangt (soms tegelijk). Verder heb ik steeds een zwak voor die neo-psychedelische folk van Jacco Gardner zodra ik het hoor, zonder dat het muziek is die in huis zou halen.

Jammer dat de voice-over, die op zich wel past, uit van die allejemig verschrikkelijk onnatuurlijke teksten bestaat. Echt heel irritant, en het gaat maar en gaat maar door. Ook weer van die enorme hoeveelheid "gebeurtenissen" die allemaal voor de nodige dramatische accelaratie moeten zorgen.

Onevenwichtig.

edit: dat on demand beviel prima

avatar van 93.9

93.9

Op de site van filmhuisdenhaag ook 'on demand' te zien voor acht euro's

Inmiddels om demand gezien.

Aardige flm, niet echt bijzonder...

avatar van Malick

Malick

Veel filmliefhebbers tussen de dertig en veertig jaar zitten in een levensfase waarin ze te druk zijn om naar de bioscoop te gaan:

Afgelopen periode is getest met de film Zomer. De film was te zien in acht filmtheaters. Verkadefabriek Den Bosch en LantarenVenster Rotterdam vertoonden de film alleen in de zaal, de overige zes deden mee aan de test (Ketelhuis Amsterdam, Filmhuis Den Haag, Louis Hartlooper Complex Utrecht , LUX Nijmegen, Chassé Breda, De Lieve Vrouw Amersfoort). Zomer werd door 1.400 bezoekers in de bioscoop bezocht en 600 filmkijkers bekeken de film on demand.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Prachtige maar vergeten Nederlandse coming of age

Locatie: De Biesbosch. Personages: Anne en haar atheïstische gezin.

Deze zomer zal alles veranderen is het motto. Je weet al waar het naartoe gaat...

Anne is een dwars meisje van zestien die rebelleert tegen haar obsessieve ouders en een uitvlucht zoekt om met haar broer en de vrienden/innen of haar klasgenoten erop uit te trekken. Je moet alles uit de zomer halen wat erin zit, en dat gebeurt ook. Zwemmen in de plaatselijke rivier, rondrijden/fietsen zonder een concrete doel in ogen te hebben, en soms nog fuiven in de plaatselijke club. Daarnaast hoort Zwarte Kousen pesten er ook bij... en als er een klasgenoot is die al tienermoeder is, dan is het vanzelfsprekend dat deze gehoond en buitengesloten moet worden.

Daarnaast heeft Anne nog een vervreemde vriendin, maar met lede ogen moet ze toezien hoe die door het geloof ingedompeld wordt en daardoor in drastische situaties terecht komt die de 21ste eeuw eigenlijk niet zouden kunnen verdragen. Maar ook alsof er niets anders is... Of toch wel? Die ene motorchick Lena die sinds kort is komen buurten.

Hier weet Zomer ook prima naartoe te werken. De lesbische thema lijkt subtiel te blijven en dat is eigenlijk juist het mooie ervan. Verwacht geen Blue is the Warmest Colour-achtige taferelen. Het lijkt hier slechts om een zelfbesef te draaien.

Toch wel een uitzondering in de Nederlandse cinema weer. De decoratie lijkt hier een dynamische doch indrukwekkende combinatie te vormen. De machtigheid van de hoogspanningsmasten en zijn centrales, de schoonheid van de natuur, maar ook de tragedie die er heerst door de religieuze gemeenschap en zijn motto's.

Realistisch acteerwerk en een voelbare sfeer. Ik heb geboeid van het begin tot eind zitten kijken. En ja... natuurlijk, geen film dat zich in Brabant situeert zonder dat Frank Lammers een rolletje krijgt.

Fraai!