Everyday (2012)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Michael Winterbottom
met Shirley Henderson, John Simm en Laurence Richardson

'Everday' vertelt het verhaal van vier kinderen die van hun vader gescheiden zijn, en van een vrouw die van haar man gescheiden is. De vader, Ian (John Simm), zit in de gevangenis. De moeder, Karen (Shirley Henderson), moet een gezin van vier kinderen alleen onderhouden. Via de herhalingen en het ritme van elke dag onderzoekt 'Everyday' over een periode van vijf jaar hoe een gezin een lange gescheiden periode kan overleven.

Een oersaaie film waarbij ik geen moment betrokken raakte. Het verhaal is peperdun: er gebeurt hoegenaamd niets. De film is in een tijdsbestek van vijf jaar, in brokken en beetjes opgenomen en dat brengt wel wat authentieks met zich mee, maar de sociale context ontbreekt. Ik heb een aantal enthousiaste recensies gelezen, dus wellicht sta ik alleen in mijn oordeel.

avatar van Verhoeven
Distributeur Wild Bunch heeft deze in hun catalogus. Hopelijk gaan ze er nog iets meedoen maar ik vermoed van niet want The Trip to Italy komt er binnenkort ook alweer aan. Regisseur Michael Winterbottom gaat te snel om zijn films / documentaires fatsoenlijk uit te brengen in de Filmtheaters.

avatar van Inland Rabbit
Gaat HIJ te snel? Goed die discussie is al vaker gevoerd.

avatar van Verhoeven
Wellicht niet 'nestjes' geformuleerd maar je begrijpt wat ik bedoel. Verwacht de DVD binnenkort. Zin in!

avatar van Verhoeven
Degene die teleurgesteld was door Boyhood moet Everyday eens gaan uitchecken van Michael Winterbottom. De film had een draaiperiode van vijf jaar waar je de familie Kirk letterlijk ziet opgroeien zonder Hollywoodiaanse poespas. De broertjes en zusjes in deze film zijn ook in het echt broers en zussen. Hooguit de nadrukkelijke, herhalende muzikale score past niet bij de rauwheid van de film.

En als double bill past deze misschien wel het beste bij Starred Up die ik onlangs zag. Daar zitten vader en zoon in dezelfde gevangenis. Hier zit vader in de gevangenis en de zonen en dochters groeien langzaam buiten de gevangenis op. En in Everyday gaat het vooral om de overgebleven familieleden buiten de gevangenis niet zozeer het leven binnen de gevangenis. Hoewel Winterbottom zijdelings wel aanduidingen geeft van geen prettig bestaan. Een ruwe diamant en ondertussen alweer mijn 22ste Winterbottom.

avatar van Martxela
Bijna in documentaire stijl gefilmd, aangrijpend drama over een verscheurd gezin waarvan de vader in de gevangenis zit. Zeer realistisch vastgelegd, gedetailleerd en erg herkenbaar voor iedereen die ook in deze situatie verkeerd, waaronder ondergetekende.

Ijzersterke hoofdrol van Shirley Henderson. Absolute aanrader.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk..
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...