90 Minutter (2012)

Alternatieve titel: 90 Minutes

Noorwegen

geregisseerd door Eva Sørhaug
met Aksel Hennie, Kaia Varjord en Bjørn Floberg

Wat gebeurt er in de laatste 90 minuten van een menselijk leven voordat men een moord begaat? In 90 minuten volgen we Johan, die een rijkelijke laatste maaltijd maakt voor zijn vrouw, Fred, die op zijn wekelijkse bezoek is met de kinderen, en Trond, die compleet de controle kwijt is over zijn gewelddadige kant tegenover zijn jonge vrouw die zojuist bevallen is...

avatar van Movie-Addicted
De film bestaat inderdaad uit drie afzonderlijke verhalen, waarvan ik persoonlijk het derde verhaal het heftigste en het ziekste vond. Verder uitstekende acteerprestatie's en perfecte overschakeling van het ene verhaal naar het andere, en vice versa.

Indrukwekkend! (blijft na spoken, omdat de achterliggende gedachte's/redenen van de daden niet echt worden gefilmd.)

*3.75

Jammer dat deze gruwelijke, sombere, vage en wat dubbelzinnige verhalen geen geheel vormen. Daarnaast ben ik van mening dat bij dit soort van verhalen karakterontwikkeling onontbeerlijk is, maar deze komt in het geheel niet van de grond. Onduidelijk blijft (voor mij) bovendien wat de regisseuse met deze film heeft willen zeggen.
Het eerste verhaal vereist nogal wat geduld van de kijker en het derde is inderdaad het grimmigst en meest interessant. De cast speelt bijzonder sterk.

avatar van cucciolo
Trailer is veelbelovend. Ben benieuwd waar jullie hem hebben gezien.

avatar van voskat78
Vond het een erg sterke film waar je alles behalve vrolijk van werd.

avatar van Mug
Mug
Zeer beklemmende film met een zwaar thema. De psyche van de mens in de laatste 90 minuten van zijn leven waarin men "een moord" pleegt. Naast dat vond ik het veel meer een humane film, ja, alledrie de segmenten. Het leven is niet zo zwart-wit.

Schitterend camerawerk, oog voor detail, onderhuidse spanning, prachtig acteerwerk en een snoeiharde (cello?) soundtrack die er alles aan doet om de tranen uit je te persen. Past niet altijd moet ik toegeven, maar nu wel. Erg indrukwekkend.

En waarom moeten verweven verhaaltjes 'bij elkaar komen'? Helemaal nergens voor nodig, zou juist geforceerd overkomen.

avatar van Pazmaster
Viel me toch een beetje tegen. 3 verschillende verhalen die totaal niets met elkaar te maken hebben. Het verhaal van de oude man is traag, saai, vreemd en laat je alleen met vragen achter. Het verhaal van de man met z`n gezin vond ik ook niet echt interessant. Het 3e verhaal viel dan nog wel mee, maar dat is vooral omdat die nog het meest schokkend is. Maar eigenlijk vond ik deze film niet zo veel aan, ik zat ook constant op de klok te kijken merkte ik. Het acteerwerk is wel goed, daarom toch nog 2,5 ster

Deprimerende beklemmende film die toch wel aankomt en waar je niet echt vrolijk of blij van wordt...

avatar van Euro551
Vage film. Er zal ongetwijfeld een verhaal in zitten, maar ik was het verhaal totaal kwijt!

avatar van pvl63
Wat een asgrauwe film is dit zeg. Ik vond het deel van die gescheiden man nog het meest boeiend, kon me daar het best in verplaatsen. Die oude man was vooral erg sneu. Die jonge agressieveling kon ik niet echt goed volgen.

Triest. Een film om snel te vergeten.

avatar van Moviestar1979
De film bevat 3 verhalen m.b.t. 3 verschillende personen.
De enige overeenkomsten wat deze 3 verhalen hebben, zijn een slechte relatiesfeer en moord.
Het 2e en 3e verhaal is misschien makkelijker te volgen.
Vooral het laatste verhaal is hard.
De motieven van de moord in zowel het 2e als 3e verhaal zijn makkelijker te raden dan het 1e verhaal.
Ook het einde was in mijn ogen iets voorspelbaar.

2,5 *

avatar van karilem
Zeer deprimerende en walgelijke film die ik toch tot het eind heb gekeken.

Akelig psychodrama, dat ik met toenemend ongemak heb zitten bekijken. Vooral van het derde verhaal kreeg ik gaandeweg een steeds onrustiger gevoel, maar de ontknoping van het tweede verhaal zorgde bij mij toch wel voor de grootste schok vanwege de kinderen. Beslist een film die ik NIET nog een keer wil zien.