Thunderbirds (2004)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jonathan Frakes
met Brady Corbet, Debora Weston en Soren Fulton

Het is de bijna eindeloze taak van de voormalige astronaut Jeff Tracey om de wereld te redden van de gevaren die dreigen. Dit doet hij samen met zij vier oudste zoons en hun vijf ongelooflijke voertuigen, de Thunderbirds. Samen vormen ze International Rescue, een uiterst geheime organisatie waar de hele wereld op vertrouwt. Thans bevinden ze zich echter in een hachelijke situatie: ze zijn in de val gelokt door hun aartsvijand, The Hood. The Hood heeft hun technologie en hun hightech ruimtevaartuigen in beslag genomen en heeft ze ingezet voor zijn eigen kwaadaardige bedoelingen. Wat The Hood niet weet, is dat Alan, de jongste zoon, zich nog op het eiland bevindt. Maar is Alan wel in staat om zijn familieleden te redden ...en daarmee de hele wereld?

avatar van Dragonslayer
Deze film was dacht ik eergisteren op TV en heb hem helemaal gezien.

Ik had nog nooit van Thunderbirds gehoord dus ik wist niet wat ik kon verwachten.

De film heeft me niet kunnen boeien.
Het verhaal was zwak en kwam niet goed naar voren.
Het acteerwerk van de meeste acteurs was verschrikkelijk.
De film komt niet serieus over.

Dragonslayer schreef:

You are serious?

avatar van BoordAppel
Zo raar is dat toch niet? De serie is van '65 en is volgens mij al 20 jaar niet meer uitgezonden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ach jawel joh. In de jaren 90 meermaals nog op tv geweest en ook de BBC zond hem nog wel eens uit.

Maar goed, ik spreek als verstokte fan van de oude serie. De serie wordt tegenwoordig niet meer uitgezonden nee. Jammer, want het is een stuk amusanter dan die vreselijke Jetix en Nickolodeon rotzooi, uitzonderingen daargelaten.

avatar van Dragonslayer
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dat zou kunnen, dan heb ik het in ieder geval nooit gekeken. Science fiction series boeien me gewoon niet zo.

avatar van movie fan

You are serious?

de serie moet toch gewoon iedereen kennen , zelfs ik ken de thunderbirds serie , en het werdt ook vaak heruit gezonden zelfs na 2000 nog . heb deze film wel nog niet gezien , alleen trailers en foto's. ziet er niet echt uit , en lijkt niets op de oude serie en filmen . zou ik hem zien of niet ? antwoord iemand plz

Voor kids tot 12 jaar is de film best leuk denk ik maar verder...
Ik genoot alleen van de moderne themesong die iets vernieuwd werd, de animaties van de voertuigen (Thunderbirds zien er wel fraai uit) en enkele stukjes met Parker. Maar de rest? Een vliegende roze Rolce? Brains met een zoon? Heiligschennis.

avatar van movie fan

Voor kids tot 12 jaar is de film best leuk denk ik maar verder...

ok thx , denk wel dat ik hem dan is ga uitchecken .maar aan de oude serie kan hij toch nooit tippen , dat weet ik nu al

dit is een typische kinderfilm, en het probeert het niveau van de oude thunderbird tv afleveringen te evenaren maar dat loopt falikant af

Ajax&Litmanen1 schreef:
Je snapt niks van een film op het kinderniveau van deze Thunderbirds verfilming? Maar je geeft er wel een 1* voor? Herkijk hem eerst zou ik zeggen.

Doe ik ooit ook wel

avatar van lars-pixar
niet egt leuk ik had meer voertuigen verwacht.

avatar van RSmovie91

Voor kids tot 12 jaar is de film best leuk denk ik maar verder...

Het is niet een een Rollce Royce meer, maar een Ford (!) Thunderbird. RR wou niet meewerken met het maken van een auto voor de film. En dat Brains een zoon heeft kan ik ook echt niet begrijpen.

Voor de rest erg jammer van de opzet van de film.
Ik keek er erg naar uit, maar was toch wel teleurgesteld. Het berhaal was slecht, de TB zelf klopten niet, de cast was verkeerd.
Enige wat echt leuk was is Parker. Die heeft wel een lache rol

avatar van epetter
ik moet hier verschrikkelijk om huilen of lachen maar de mensen hier beoordelen hem naar deze tijd.Terwijl de serie begin 60 werd uitgezonden toen de televisie en de film naar hedendaagse begrippen nog in de kinderschoenen stond.
Ik kan u vertellen dat in de eerste helft van de jaren 60 meer dan 40 jaar geleden wij tenenkrommend bij de televisie zaten.
Dus al deze commentaren nemen we maar weer met een grote korrel zout aangezien de meeste hier totaal niet weten waar ze het over hebben.

avatar van movie acteurs
Vreselijke film. Had er nooit mogen komen. Geef dan maar die leuke sfeervolle goed gemaakte oude filmpjes met de poppen aan touwtjes. 0,5

avatar van Rephlex
epetter schreef:

Weet jij wel waar je het over hebt dan...?
Heb je de film überhaupt gezien...?
Je beseft je dus dat dit niet het (inderdaad magnifieke) origineel is uit de jaren '60, maar een 'moderne' remake waarin met álles gespot is wat de originele serie de moeite waard maakte...?
Ik vraag het me af...

avatar van SnakeDoc
Veel aandacht besteed aan de kleine details. Vrolijke decors en veel herkenbare machines en personages waaronder Lady Penelope en haar chauffeur. Erg goed gedaan!

Helaas verder vooral erg kinderachtig. Slaap verhaal en niet bepaald goed geacteerd.
Uiteindelijk dus niet te vergelijken met de originele serie en daarom telleurstellend. Al was dat te verwachten!

avatar van daxclusive
Jammer dat deze in de flop 100 staat.
Ik vond het een goede en leuke film, goed nagemaakt op de poppenserie van The Thnderbirds en daarom ook 3* waard.

avatar van Gameover
Jammer van de regisseur, daardoor is het geen echte thunderbirds geworden maar een kinderfilm. Erg jammer

Dick2008
Dick2008 schreef:
Ik doe er ook een half puntje bij. Van jeugdsentiment heb ik ook erg last. Soms blijft na vele jaren een film of serie nog even leuk als toen. Soms ook niet. Bij de poppenserie is het tempo, vooral bij de reddingsacties iets wat me steeds meer is gaan tegenvallen. De film is tenminste vlot van opzet en daardoor best wel te doen.

Ik dacht ik zal hem nog maar eens bekijken maar hij is toch minder leuk als gedacht. Een soort familiefilm maar dan met heel veel actie en science fiction. Eigenlijk is het gewoon beter om de film los van de serie te bekijken. Al ga je toch al heel gauw vergelijken. Hetzelfde is met The Flintstones, en soortgelijke films die op een andere manier verfilmd worden.

De film is niet echt slecht en ik vind het dan ook verre van een flop. De eerste helft is de film dan ook best aardig maar gaat halverwege achteruit door teveel aan actie. Te overdadig hou ik niet van. De rolverdeling en combinatie tussen volwassenen en jongelui is ook niet zo goed gedaan. Zo is het leeftijdsverschil tussen Parker en Penelope bijvoorbeeld veel te groot. Het verhaal is ook niet al te best waardoor het gebruik van The Thunderbirds eigenlijk de mist in gaat, want de echte reddingsacties zijn maar karig. De nadruk ligt eerder op achtervolgingen en vechtpartijen. Ben Kingsley zet wel een grappige rol neer. En verder ziet het er fleurig en kleurig uit. De decors zijn ook goed gemaakt. 3.0.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb vroeger nooit de originele reeks gezien. Als het de bedoeling was om nieuwe zieltjes te winnen met deze versie is dat wel mislukt moet ik zeggen. Ik hou niet echt van deze film. Veel te druk en infantiel, al zal het jonge publiek er misschien meer aan hebben (als ik de animatiereeksen van nu bekijk). Weinig verhaal en waarschijnlijk vooral verwijzingen naar de originele reeks, al ben je daar niets mee als je die niet gezien hebt.

avatar van Masterbrain
na 15 minuten wordt het saai

avatar van tristanrc1
Snap de lage waardering niet. Maar goed, dat zal ergens wel mee te maken hebben met dat deze film al een jeugdsentiment is. Daarnaast moet je de film vooral niet te serieus nemen, het is toch een kinderfilm of niet? Bovendien zijn de special effects erg goed, zeker destijds. Hans Zimmer gaf daarbij ook nog eens een fantastische draai aan de welbekende soundtrack! Pure nostalgie voor mij.

avatar van gillie24
Een volwassener aanpak had deze film goed gedaan. Nu valt er alleen maar te genieten van de beeldschone Sophia Myles als Lady P. Ook met een nog zeer jonge Vanessa Hudgens.

avatar van stijntjeee4
Deze heb ik allang niet meer gezien. Ik weet wel nog dat ik de film op meerdere vlakken erg eentoonig vond en dat ik hem daatom ook niet erg vaak heb gezien

De houterige poppen uit de jaren 60 acteerden veel beter dan de acteurs in deze film.
1 keer gezien deze film... en nooit meer. Sorry Riker.

Dick2008
Dick2008 schreef:

Jammer van de vele (drukke) actie, vooral het laatste gedeelte in die bank, het slaat eigenlijk nergens op en hetzelfde geldt voor het verhaal. En dat die vader meevliegt? Waarschijnlijk om Alan de held te maken.

Ondanks allerlei kanttekeningen is het er niet slechter op geworden. Het eerste gedeelte van de film is het vrij goed, waarna het langzaam steeds minder wordt. Maar verspreid over de film hebben ze het toch best leuk gemaakt, zoals met die voertuigen en de monorail, en beelden van het eiland en Londen.
De rol van Kingsley blijft grappig, hoewel niet bepaald een favoriete acteur. Ook de gedeelten tussen Penelope en Parker blijven leuk. Het had allemaal beter gekund, wat minder uitbundig. Maar over het algemeen zijn die "kinderfilms" allemaal heel druk, zie je ook bij die animatiefilms. Toch was het mede door de humor, ook deze keer nog steeds aardig om te zien. 3.0

avatar van Ajax&Litmanen1
Herziening gedaan, maar het blijft een draak van een film en een belediging naar de legendarische, briljante serie uit de jaren zestig.

En dat terwijl het in het begin allemaal nog wel aardig leek, toen de nieuwe introtune van de serie klonk en best wel een prettige mix van de oude Thunderbirds tune in een nieuw, modern jasje was. En het was ook nog wel geinig toen Alan zijn broers een redding op een booreiland zag doen. Sowieso viel me al snel op dat de makers van deze film best wel hebben gekeken naar de oude serie, aangezien ik veel dialogen herkende (FAB, Yes, M'lady) en flink wat materiaal in een nieuw jasje zag. De Firefly en Mole zagen er best stoer uit. Mijn laatste positieve noot is het acteerwerk van enkelen (Jeff Tracy, The Hood en Parker werden prima vertolkt door Bill Paxton, Ben Kingsley en Ron Cook) en de schoonheid van Sophia Myles en een nog jonge Vanessa Hudgens die er beiden erg aantrekkelijk uit zagen.

Best een goede film dus?

Nou, zeker niet. Eigenlijk is deze Thunderbirds film een grove belediging naar alle fans van de oude serie, waar ik toe behoor. Waar te beginnen met wat er mankeert aan deze film? Alan in de hoofdrol in plaats van de hele familie Tracy, Brains (echt een dramatische rol trouwens) die plots een zoon heeft (met afstand de slechtste rol die ik in jaren zag), The Hood die 2 debiele, vervelende handlangers heeft, The Hood die voor het eerst achter de identiteit van International Rescue komt en dit eigenlijk gewoon aan iedereen nu kan vertellen, het feit dat de Thunderbirds maar een bijrolletje spelen in deze domme avonturenfilm terwijl het om hun reddingsacties had moeten draaien, Lady Penelope die plots aan vechten doet, Lady Penelope die plots een vliegende FAB 1 bezit, het vreselijke idee dat een redelijk volwassen serie plots verkracht is tot een zielige kinderavonturenfilm, special effects die variëren van best fraai (de voertuigen, het eiland) tot afschuwelijk slecht en zo kan ik nog heel lang doorgaan.

Dit had nooit gemaakt mogen worden. En waarschijnlijk heeft deze flutfilm er voor gezorgd dat er daarna geen nieuwe film meer is gekomen, want deze franchise heeft in filmvorm natuurlijk genoeg potentie. Als je maar een serieuze scriptschrijver erbij aan neemt.

1,5* (was 2*)

avatar van Rico120
ik heb deze film altijd leuk gevonden
mijn mening is dat deze film niet in de flop top 100 hoort ik film gezien die noch slechter zijn