Entrée des Artistes (1938)

Alternatieve titel: The Curtain Rises

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Marc Allégret
met Louis Jouvet, Claude Dauphin en Odette Joyeux

Isabelle, Cécilia en François zijn studenten dramatische kunst aan het conservatorium. Cécilia is verliefd op François, maar de jongen is op zijn beurt verliefd op Isabelle. Ten einde raad plant Cécilia zelfmoord maar zorgt er wel voor dat deze daad in de schoenen van François wordt geschoven.

Film die tot de Franse klassiekers behoort.
Liefdesdrama onder de studenten van het Parijse Conservatorium voor Toneelkunst, waarin Louis Jouvet, als professor, een centrale rol opeist.
Merkwaardig is dat in de film Jouvet toneelinstructies geeft aan een aantal jonge acteurs die de volgende decennia de Franse films rijkelijk zullen bevolken : Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey, Noël Roquevert, Bernard Blier...
Zoals gebruikelijk heeft Louis Jouvet het laatste en besluitende woord in deze film die, naast het liefdesverhaal, eigenlijk ook een ode is aan het toneel.