Superstar (2012)

Frankrijk

geregisseerd door Xavier Giannoli
met Kad Merad, Cécile De France en Mathieu Amalric

Martin, een "doodnormale" man, is surveillant in een werkplaats voor gehandicapten. Op een ochtend, zonder dat hij begrijpt "waarom", wil een stel zijn foto nemen in de metro. Stilaan begint iedereen hem aan te kijken, ze komen hem om een handtekening vragen, willen met hem op de foto... Een nobody die plotsklaps en zonder dat hij ook maar iéts doet, de man wordt die iedereen hebben wil, het perfecte onderwerp voor een talkshow. Fleur, verslaggeefster, wil een uitzending maken over dit eigenaardige verhaal. Martin - die niets hebben wil, noch de beroemdheid, noch het geld - stemt ermee in om aan het programma mee te werken. Gewoon omdat ze hem daarna allemaal met rust zouden laten. De uitzending ontlokt heel wat reacties bij het publiek: bewondering, vereenzelviging... Zonder dat hij begrijpt "waarom", keren de zaken zich tegen hem en het publiek ziet Martin als de ultieme vijand. Hij wordt de katalysator voor de haat van de mensen, de man die moet verdwijnen.

Kad Merad!
Van de regisseur van À l'Origine. Ik ben benieuwd.

In competition at the next Venice Film Festival.