Ai (2012)

Taiwan / China
Romantiek

geregisseerd door Doze Niu
met Wei Zhao, Doze Niu en Qi Shu

Drie koppels staan op het punt echte liefde te ontdekken. Fang is een vrouw die steeds op het geld van rijke mannen geteerd heeft, totdat ze Kuan leert kennen. Jin is een alleenstaande moeder die Mark, een rijke zakenman, een huis probeert te verkopen. Eerst kunnen ze elkaar niet luchten, maar door Jins zoontje zitten ze met elkaar opgescheept. Tenslotte zijn er Ni en Kai die ondanks hun relatieproblemen toch weer bij elkaar proberen komen.

Mooi.

Maar toch weer iets te gelikt. Het is allemaal wel kleurrijk, onschuldig en lief, maar het ontbreekt op bepaalde momenten wat aan rust en echtheid. Het ziet er gewoon té opgepoetst uit, wat de sfeer in het algemeen nogal eens durft op te breken.

De commerciële Taiwanese film is wat te slick om echt meesterwerkjes af te leveren. Goede acteurs, visueel fris en verzorgd en best leuke verhaaltjes, maar in de afwerking mist steeds wat extra gevoel. Het maakt een film als deze een leuke afleiding, maar meer wil het niet worden.

Lastig aan te raden, zeker voor mensen die verder niks met de Taiwanese film hebben. Maar verder best oké, weinig echt mis mee, maar lang zal de film niet blijven hangen vrees ik.