Das Grüne Wunder - Unser Wald (2012)

Alternatieve titel: The Green Planet

1 stem

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Jan Haft
met de stem van Benno Fürmann

Tijdens een intensieve draaiperiode van zes jaar (2005-2011), stelden internationaal bekroonde cameramensen hun statief op in het woud, om een zeer moeilijke omgeving te filmen: het woud en haar bewoners. Ze brachten meer dan 100 nachten door in een camouflagetent en verzamelden meer dan 230 uur aan beeldmateriaal. Zij gebruikten de nieuwste filmtechnieken: ongecomprimeerde high definition (door middel van een HD-Cam SR), extreme slow motion van de nieuwste generatie, maar ook versnelde bewegingen die dag en nacht bestrijken.

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat ik zo mooi vind aan de natuurfilm 'Microcosmos' is dat er niet in gesproken wordt. Wanneer ik een wandeling door het bos maak staat daar ook niet ergens iemand door een megafoon te roepen wat ik allemaal zie. Zou hoogst irritant zijn. De natuurbeelden moeten van zichzelf al zo spectaculair zijn dat ieder commentaar overbodig is. Muziek vind ik verder geen probleem, of toegevoegde geluidseffecten. Een wel erg vaak terugkerend beeld in de film is een groep bomen waar zonlicht doorheen valt, of een groepje bomen van onderen gezien en daarboven dan een sterrenhemel. Het is ook niet echt bijzonder mooi gefilmd allemaal.

Nooit geweten trouwens dat mieren kunnen squirten.