• 8.297.257 stemmen

Das Grüne Wunder - Unser Wald (2012)

Documentaire | 93 minuten

Genre: Documentaire

Alternatieve titel: The Green Planet

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Jan Haft

Met onder meer: Benno Fürmann

IMDb beoordeling: 7,6 (229)

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Das Grüne Wunder - Unser Wald

Tijdens een intensieve draaiperiode van zes jaar (2005-2011), stelden internationaal bekroonde cameramensen hun statief op in het woud, om een zeer moeilijke omgeving te filmen: het woud en haar bewoners. Ze brachten meer dan 100 nachten door in een camouflagetent en verzamelden meer dan 230 uur aan beeldmateriaal. Zij gebruikten de nieuwste filmtechnieken: ongecomprimeerde high definition (door middel van een HD-Cam SR), extreme slow motion van de nieuwste generatie, maar ook versnelde bewegingen die dag en nacht bestrijken.

imageimage

avatar van Dick2008

Dick2008

Een echte liefhebber van natuurdocumentaires en documentaires in het algemeen, met wat uitzonderingen, ben ik niet. Zeker niet die hier op de site staan want die duren allemaal minstens 45 minuten.

Dit is een langere (bioscoop)filmversie van Kingdom of the forest, van de NDR die weer met andere documentaires van andere omroepen, o.a ZDF en ORF op de dvd continenten Europa staat. (Die weer onderdeel uitmaakt van de dvd-continentenreeks)

Op gegeven moment heb je het allemaal gezien tenzij je er een groot liefhebber van bent en er geen genoeg van kunt krijgen.

Er zitten wat leuke gedeelten in van die everzwijnen, herten en vossen maar als geheel voelt het weer erg langdradig aan met oninteressante diertjes en bloempjes die opengaan, dit alles in soms versnelde en dan weer slow motion opnamen.

Natuurlijk is het wel mooi gefilmd, vaak van zeer dichtbij. Maar blijkbaar kan ik niet echt het geduld opbrengen om daar lange tijd naar te kijken. 3.0

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Wat ik zo mooi vind aan de natuurfilm 'Microcosmos' is dat er niet in gesproken wordt. Wanneer ik een wandeling door het bos maak staat daar ook niet ergens iemand door een megafoon te roepen wat ik allemaal zie. Zou hoogst irritant zijn. De natuurbeelden moeten van zichzelf al zo spectaculair zijn dat ieder commentaar overbodig is. Muziek vind ik verder geen probleem, of toegevoegde geluidseffecten. Een wel erg vaak terugkerend beeld in de film is een groep bomen waar zonlicht doorheen valt, of een groepje bomen van onderen gezien en daarboven dan een sterrenhemel. Het is ook niet echt bijzonder mooi gefilmd allemaal.

Nooit geweten trouwens dat mieren kunnen squirten.