Hell Drivers (1957)

Alternatieve titel: Hard Drivers

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Cy Endfield
met Stanley Baker, Peggy Cummins en Patrick McGoohan

Joe 'Tom' Yateley heeft een gevangenisstraf uitgezeten en in een poging om zijn verleden achter zich te laten besluit hij te gaan werken voor het grindtransportbedrijf Hawlett Trucking. Het is een pittig bedrijf waar alles om snelheid draait; doe je te weinig ritten op een dag dan wordt je ontslagen. Voorman C. 'Red' Redman is de meest ervaren trucker, maar heeft ook een kort lontje. Red haalt achttien ritten op een dag. Tom raakt snel bevriend met Lucy, de blonde secretaresse van Hawlett Trucking, en zijn Italiaanse collega Gino Rossi, die met Lucy wil trouwen. Het rittenrecord van Red intrigeert Tom en hij wil dat breken. Gino ontraadt hem dat, maar helpt Tom wanneer hij dit record toch wil breken. Tom komt in de problemen, wanneer Red met andere chauffeurs één front vormt tegen hem. Net op het moment dat Tom genoeg heeft van de intimidaties en besluit om zijn koffers te pakken verneemt hij van Lucy dat Gino een vreselijk auto-ongeluk heeft gehad en ze vertelt hem over de corruptie bij Hawlett Trucking.

avatar van Zelva
Boeiende film.

Als die trucks aan het rijden zijn, ziet het er echt belachelijk uit. Net alsof het op 2-speed is opgenomen. Maar dat mag de pret nauwelijks drukken.

shit, gemist. Balen...films op de middag, aaaaarggh.

ichi schreef:
shit, gemist. Balen...films op de middag, aaaaarggh.
Inmiddels ook op DVD, maar loopt nu op BBC2. Irritant zijn de vele achtervolgingen van de vrachtwagens met verhoogd afspelen, die op slapstick doen lijken. Verder topcast (w.o. Sean Connery), maar komt niet uit de verf.
Veel army surplus, zowel kleding al voertuigen, dat wel; geeft aardig tijdsbeeld van opbouw na WO-II.
Film niet uitgezeten. *IMDB 2/10.

avatar van 606
Was een matige film met te veel achtervolgingen die niet echt goed waren gefilmd.
Verhaal was leuk verzonnen en acteurs waren redelijk.

2,5 ster

avatar van Dogie_Hogan
De BBC2 heeft wat met deze film; wordt bijna elk jaar wel uitgezonden.
Maar de film is aardig populair in de UK, gezien de IMDb score en deze S.E. DVD.

Blijf bij mijn review van 15 juni 2009. Sean Connery en Peggy Cummins (Gun Crazy) komen onvoldoende uit de verf. Film dit keer wel uitgezeten.
Wel weer genoten van de WO-II surplus -kleding en -jeeps, zo 14 jaar na WO-II.

IMDb *3/10.

avatar van Askikker
Film met puberende dertigers, maar voor de tijd toch een goeie film.
Geen enkele diepgang, maar ook weer niet oppervlakkig, en das nou eigenlijk ook weer een puberale zin zonder diepgang......

avatar van Dogie_Hogan
Tja, en wat is eigenlijk de max. snelheid van de Dodge Kew?

avatar van Brix
Vooral voor Stanley Baker het bekijken waard. (zo'n beetje de Britse evenknie van Lino Ventura, en de "toughste" Engelse acteur)

Edit:

Nog maar eens bekeken op BBC TV, en opgewaardeerd.
Baker is beslist de sterkste acteur, maar ook Herbert Lom speelt zijn rol uitstekend, en er zitten nog meer goede acteurs en actrices in de cast in de kleinere rollen.

Beatrice Varley, als Tom's moeder, en David MCCallum als zijn broer Jimmy, maaklen indruk op mij.

Helaas over-acteert Patrich McGoohan erg, en de versnelde opnames van het rijden met de trucks waren niet nodig geweest.
Zonder die twee minpunten had de film wellicht nog een halve ster erbij gekregen van mij.

Verder is dit een bijzonder sfeervolle film, met genoeg actie en spanning.

(Uitstekende beeldkwaliteit ook van deze BBC2 uitzending)

avatar van Uzza_Sparta
Brix schreef:
.... en er zitten nog meer goede acteurs en actrices in de cast in de kleinere rollen....

ook Sean Connery! volgens mij was die rol als Johnny Kates ook een van zijn eerste rollen?

avatar van Brix
Ja, Connery is volgens IMDb info in 1956 begonnen met het spelen in films.
Dit was dus uit zijn beginperiode.

Maar er werd later wel wat erg veel aandacht op hem gevestigd m.b.t. deze film.
Zijn rolletje is erg klein hier, en ook niet zo bijzonder.
Maar de cast bestaat wel uit opvallend veel namen die later groot zouden worden.

Het dankbare thema "na de gevangenis" knap uitgewerkt in deze Britse sociaal-realistische film met ook een vleug romantiek.
Knappe acts, met een sterke Stanley Baker en "youngsters" Sean Connery en David McCallum nog in een bijrol.
Sidney James ("Carry on-films") zorgt voor de enige humoristische noot.
De ritten met de vrachtwagens lijken mij toch al te geforceerd.

Movsin schreef:

De ritten met de vrachtwagens lijken mij toch al te geforceerd.

Jammer dat ze daarvoor versnelde opnames gebruikten.
Maar ik ben heel benieuwd naar het commentaar van echte vrachtwagenchauffeurs, dat te vinden is bij de extra's op de DVD van de film.
Hopelijk komt mijn bestelde exemplaar gauw binnen

avatar van Biosguru
Heb kennelijk een wat grotere "suspension of disbelief" in het begin even raar die snelle truck's. Daarna net zo gewoon als projectie achtergrond als mensen auto rijden in andere klassiekers. Ik snap denk ik wel waarom dit in de UK wat belangrijker is. Het is een erg fijn tijdsbeeld. Iemand anders opgevallen dat de bulldozer chauffeur op de bouwplaats in pak met stropdas rondrijd? Britser gaat het niet worden denk ik