• 8.302.676 stemmen

Let's Spend the Night Together (1982)

Documentaire / Muziek | 95 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Alternatieve titel: Time Is on Our Side

Geregisseerd door: Hal Ashby

Met onder meer: Mick Jagger, Keith Richards en Charlie Watts

IMDb beoordeling: 6,5 (710)

Plot Let's Spend the Night Together

Regisseur Hal Ashby tracht het gevoel dat iemand krijgt wanneer hij bij een concert van de Rolling Stones is op film te vangen. Ashby heeft gefilmd bij drie verschillende concerten van de tour van de band en heeft ze samen gebracht tot één geheel. De camera neemt verschillende posities in en komt zelfs bij de bandleden op het podium. Gedurende de film brengen de Rolling Stones vijfentwintig van hun nummers ten gehore.

image

avatar van thunderball

thunderball

Deze laatst op blu ray aangeschaft.

Gemengde gevoelens over deze concertfilm.

Het was DE film en reden dat ik fan ben geworden, toen hij ooit op RTL+ werd uitgezonden, maar objectief gezien is er nog al wat mis met deze registratie.

Allereerst wordt praktisch alles van een enorme afstand gefilmd, gebruikmakend van inzoomende camera's, dit werkt erg afstandelijk (letterlijk en figuurlijk). Daarbij wordt ook voornamelijk op Jagger gelet, hier en daar wat Keith, maar Bill Wyman komt bijvoorbeeld nauwelijks in beeld, je zou bijna vergeten dat hij ook mee doet.

Het is hierdoor ook vaak gewoon niet goed in beeld gebracht: er wordt vaak op iemand gefocust en wanneer die dan bv uit beeld verdwijnt, zie je even niks. Dat is erg slecht.

Ten tweede mocht kennelijk de film perse niet langer dan 90 minuten duren en om dit voorelkaar te krijgen is er nog al geknipt in de verschillende nummers. Zo begint bv Jumping Jack Flash midden in het nummer, bij het tweede couplet.

Het heeft wel als resultaat dat het allemaal lekker vlot verloopt en nooit langdradig wordt.

Verder vind ik het zonde dat ze bij Time is on my side allerlei beelden er door hebben gemonteerd, die niks met de Stones te maken hebben (zo zie je bv een zwaaiende paus en een afgehakt hoofd op een paal staan, wat voor mij niet had gehoeven).

Het vreemde is dat van deze film ook een andere versie bestaat, onder de titel Rocks Off en die heeft die beelden niet, maar laat gewoon het nummer van begin tot eind zien. Bovendien heeft die versie een nummer meer, namelijk When the wip comes down.

Toch ondanks al deze bezwaren blijft het een heerlijke concertfilm, die goed weergeeft hoe de Stones toen klonken: lekker rauw en minder gepolijst dan ze vanaf eind jaren '80 zouden gaan klinken.

Een acht, ofwel vier sterren.

avatar van stratmans

stratmans

Geweldige concertfilm the rolling stones op hun best zoals ze toen echt waren, soms wel erg korte versies