1984 (1956)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Michael Anderson (I)
met Edmond O'Brien, Jan Sterling en Michael Redgrave

In een futuristische samenleving waarvan elk facet gecontroleerd wordt door 'Big Brother' en waarin liefde is verboden, wordt een ambtenaar verliefd op een vrouw. Daarom moet hij worden gestraft.

avatar van ikkezelf
Tja, wat moet ik van deze film nou zeggen.
Ik heb hem in 1984 in de bioscoop gezien en vond het een bizarre film. Net als in death race 2000 (iets ander genre) is het wel grappig om te zien dat wat ze toendertijd dachten dat in de toekomst modern was, dat dat toch ouderwets was.
Op zich wel een interesante film, maar niet zo heel erg boeiend.
2** derhalve

avatar van as
as
ikkezelf schreef:

Ik heb hem in 1984 in de bioscoop gezien en vond het een bizarre film.
Denk dat je de versie uit...1984 dan moet hebben. Die is hier: http://www.moviemeter.nl/?film...

ikkezelf schreef:

Tja, wat moet ik van deze film nou zeggen.

Eh, wat mij betreft is de gedachtengang van 1984 nog steeds heel actueel. En de film die jij bedoelt zag er expres retro uit, hoor...

avatar van ikkezelf
as schreef:

Voilgens mij was het toch echt deze want hij was geheel in zwart/wit. Verder zijn het beide films gemaakt naar het boek van George Orwell, toch?

Boek gelezen en film gezien. Allebei even goed.
Rollen van Richard Burton en John Hurt: fantastisch.

bobby51 schreef:
Boek gelezen en film gezien. Allebei even goed.
Rollen van Richard Burton en John Hurt: fantastisch.

Dat is niet deze film.

Je stemt dus op de verkeerde film.

avatar van clubsport
de 1984 versie had ik al gezien en deze is zeker even sterk , de sterke onderdelen als angst voor de onbekende vijand , de gestapo achtige praktijken , kinderen opzetten tegen familie , iedereen isoleren van mekaar , verdraaien van de geschiedenis .
Zijn enkele aspecten niet nu al ( in deze crisis ) behoorlijk actueel ?

avatar van joolstein
George Orwell publiceerde zijn boek in 1949. De roman werd beroemd vanwege de futuristische waarschuwing over overheidscontrole en het verlies van vrije meningsuiting en vrije wil. Het verlies van persoonlijke rechten onder een onderdrukkende regering aka Big Brother zoals hij het noemde. Een onderwerp dat zelf heden ten dage nog steeds actueel is. Misschien zelfs wel actueler dan ooit.

Verhaalsgewijs val je midden in de dystopische samenleving zonder veel uitleg over hoe het zo is gekomen of waarom. In plaats daarvan legt de film de nadruk op het verbod op Liefde en de instrumenten om haar burgers te controleren. Hoofdrolspelers Edmond O'Brien en Jan Sterling als Winston en Julia leverde met hun bijdrage uitstekende prestaties.

Deze film was niet de eerste verfilming van Orwell's roman want er bestond al een BBC-versie van 1954. Wel was het de eerste die werd gemaakt voor op het grote scherm. En omdat dit een film is die bedoeld was voor de bioscoop, had het een groter budget, met meer gebruik van echte locaties en veel minder studiogebonden en / of technische beperkingen dan televisie.

Of het scenario dicht bij het boek blijf weet ik niet maar de film miste wel iets van spanning. Ik vond zelf dat de angst voor de overheid en zijn onderdrukkende middelden wat te luchtig of te melodramatisch. Het is zeker een goede film, mede natuurlijk door het sterke en nog steeds actuele verhaal maar het mist wel een grote dreiging van de totalitaire staat.