Mary (1931)

Duitsland / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Thriller

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met Alfred Abel, Olga Tschechowa en Paul Graetz

Mary Baring, een lid van de plaatselijke theaterclub, wordt gearresteerd en berecht voor de moord op een actrice. De jury acht haar schuldig en veroordeelt haar ter dood, maar één van de juryleden, Sir John Menier, heeft toch zijn twijfels bij het verdict. Hij geraakt meer en meer overtuigd van haar onschuld en begint zijn eigen onderzoek om de echte dader te ontmaskeren.

avatar van Metalfist
Dit is de Duitse versie van Hitchcock's Murder! Opgenomen op dezelfde moment met dezelfde sets maar met Duitse acteurs (te vergelijken met Dracùla). De film is jarenlang verloren gewaand maar in 2006 is hij terug op de proppen gekomen en als extra verschenen op de Duitse DVD versies van Murder!

avatar van John Milton
Zojuist gezien in Eye met een lezing vooraf van filmhistorica Helen Westerik, met de nadruk op de invloeden van de Weimar Cinema op Hitchcock. Wat mij betreft zou iedere film op een dergelijke manier mogen worden ingeleid.

Wat de film zelf betreft, inderdaad gelijktijdig opgenomen met de Engelse variant 'Murder'. Om met de deur in huis te vallen, ik was van de film an sich niet kapot. De filmervaring van Hitchcocks 'The Lodger' vorig jaar was beter. Toegegeven, daar was live muziek bij, maar ook als de muziek niet Live was geweest vermoed ik dat ik er alsnog meet genoten van zou hebben. Bij Mary volgde simpelweg de ene praatscene de andere op, wat na een tijdje toch een nogal statische indruk ging geven.

Voor de film maakte Westerik het punt dat 'M', die niet lang na 'Mary' uitkwam, een stuk gesophisticeerder is. Ik moet het daar volledig mee eens zijn. Hitch was 30/31 toen dit uitkwam en aan het begin van een lange carrière, maar het niveau Fritz Lang of Murnau is er hier in elk geval niet.

Wat er wel is, is een early Hitchcock waarin we inderdaad de invloeden van het Duits expressionisme kunnen zien en de erfenis van zijn Duitse tijd. Voor film- en Hitchcockliefhebbers zou alleen dat al genoeg reden moeten zijn, al is het niet zijn beste film. De acteurs waren prima, Sir John werd goed gespeeld door Alfred Abel en Tschechowa (de vrouw van Tsjechov) was een prettige verschijning. In de finale zat een leuke montage en ook op andere momenten was er leuke cinematografie, maar het moet niet met Murnau vergeleken worden.

De kopie was niet geweldig en had wat beeld en geluidsissues (vergeleken met andere films die ik uit die tijd heb gezien uiteraard), maar het was goed te doen.

avatar van Erick1985
Van de week de Franse dvduitgave van "Jamaica Inn" gekocht; puur omdat "Mary" hier ook opstaat. Eindelijk compleet met alle Hitchcock films!

The Mountain Eagle (1926) Deze heb je vast nog niet.

Erick1985 schreef:

Dat voornemen hebben mijn wederhelft en ik ook. Geen spoedje, we nemen de tijd. Nu bijna op de helft. Teller staat op 20 gezien.

Oh dat is gemeen, hij was net zo blij
Klik hier maar op, beelden van The Mountain Eagle.
Overigens verklaarde Hitchcock dat het een erg slechte film was, hij betreurde het niet dat hij weg was.
Toen Truffaut de synopsis oplas en vroeg of dat inderdaad het verhaal was, antwoorde Hitchcock: 'I'm afraid it is...!' De beelden staan trouwens ook in het Truffaut/Hitchcock boek, met het omineuze onderschrift: 'All that remains of The Mountain Eagle'

Maar ik gok dat Erick dat boek allang heeft, als hij zo'n fan is. Deze heb je allemaal, Erick1985?

In die lijst staan wel een stuk of vijf films die ik niet zou meerekenen trouwens. Ik zou uitgaan van de films die hier onder zijn naam staan min Elstree Calling en Memory of the Camps. 54 films dus. Heb er overigens 48 gezien, maar deze nog niet. Waar is ie te krijgen? Wel grappig om te zien dat er meer bezig zijn met een Hitchcock missie.

John Milton schreef:

Oh dat is gemeen, hij was net zo blij
Klik hier maar op, beelden van The Mountain Eagle.

John Milton; Dat boek heb ik helaas nog niet. Maar wil ik zeker hebben.

De lijst die je me liet zien ziet er goed uit. De titels die ik mis zijn; Elstree Calling, The Fighting Generation en Watchtower Over Tomorrow. Ook Memory Of The Camps ben ik erg benieuwd naar...

Heb je toevallig enig idee OF hier aan te komen is?

Ja hoor, ik heb een limited edition test-uitgave, geheel gerestaureerd beeld met een nieuwe score eronder.... I WISH!..... Hahaha, tja die "heb" ik inderdaad niet nee. Jammer dat deze verloren is gegaan... Uiteraard natuurlijk reuze benieuwd naar. Zoals ook zijn "waarschijnlijk" allereerste (onvoltooide eerste film) "Number 13" uit 1922 en "Always Tell Your Wife" uit 1923. Helaas waarschijnlijk ook verloren gegaan. Goh wat zou ik die graag willen zien...

Yep een tijd geleden besloot ik dat ik al zijn films wilde verzamelen. Ik vind ze fantastisch. Grote fan dus Blij te zien dat ik niet de enige ben. Ik heb er 53, plus een box "The Wartime Resistance Films", met "Bon Voyage" en "Aventure Malgache" uit 1944. Dus de teller staat eigenlijk op 55. Ik vind het zelf ook leuk om hier "lotgenoten" tegen te komen. Leuk dus om reacties te lezen. Ik moet er nog een aantal kijken, maar daar wordt aan gewerkt.

avatar van John Milton
Bon voyage laats in de bios gezien in eye, tijdens die Hitchcock cursus...
Ik denk dat er lastig aan te komen is, zal nog eens kijken!

mister blonde schreef:

Hij staat op de Duitse dvd van Murder!, en Franse begrijp ik van Erick1985

avatar van Erick1985
Klopt. Is makkelijk te krijgen. Alleen jammer dat je de Franse ondertiteling niet kan uitzetten. Maar toch de moeite waard om te hebben.

John Milton schreef:
Bon voyage laats in de bios gezien in eye, tijdens die Hitchcock cursus...
Ik denk dat er lastig aan te komen is, zal nog eens kijken!
Ik heb Bon Voyage, op deze box.

Ik ben opzoek naar Elstree Calling, The Fighting Generation, Watchtower Over Tomorrow en Memory of the Camps. Zijn die ergens te krijgen? Tot nu toe geen mazzel online...