El Taaib (2012)

Alternatieve titels: Le Repenti | The Repentant

Algerije / Frankrijk

geregisseerd door Merzak Allouache
met Nabil Asli, Adila Bendimerad en Khaled Benaissa

In de bergachtige gebieden van Algerije blijven de Islamterroristen terreur zaaien onder de bevolking. Rashid, een jonge jihadist, heeft de beweging verlaten en wil zich bekeren in zijn geboortedorp. Overeenkomstig de wet, heeft hij zijn pistool ingeleverd bij de politie en heeft hij amnestie gekregen. Maar zelfs dat kan zijn misdaden uit het verleden niet wissen.

Vanaf 28 maart in de bioscoop (Contact Film)

avatar van Flipman
Gezien tijdens de persvoorstelling in Slieker Film en ik was erg geboeid. Het leek meer een documentaire. In een positieve zin dan. Klein stukje recente geschiedenis waar ik nauwelijks iets vanaf weet -lees: zeg maar niks- en een zoveelste -doch niet minder relevante- reminder hoe hypocriet wij mensen zijn als we met z'n allen keihard nooit meer oorlog! roepen.

Een uitgebreide recensie lees je hier.