The Flat (2011)

Israël / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Arnon Goldfinger
met de stem van Axel Milberg

Op de leeftijd van 98 jaar overlijdt Gerda Tuchler in Tel Aviv. Kort daarna verzamelt haar familie zich, inclusief haar kleinzoon Arnon Goldfinger, in haar flat om haar nalatenschap op te lossen. Zeventig jaar hebben de grootouders van deze filmmaker hier gewoond. Het appartement bevat de bewijzen van een rijkelijk gevuld leven. Onder de documenten zijn er ook de bewijzen van een ongelooflijke vriendschap tussen grootvader Kurt Tuchler, ooit Joodse rechter en zionist in Berlijn, en de commandant van de SS-afdeling Joodse Zaken, Baron Leopold von Mildenstein.

"One of the best movies of the year. It plays like a great mystery - and it is. This is what a documentary should be -- smart, moving, profound and unpredictable -- in other words, what we look for in a great film. 'The Flat' is all of that and more."
-Michael Moore

Trailer (YouTube)

avatar van the new guy
Kreeg al kippenvel van de trailer, ben hier dus heel benieuwd naar.

avatar van Darbie
Jammer dat uit die grote schatkamer van "Oma's flat" slechts één vondst tot in den treure werd uitgekauwd.

Gemiste kans.