Wadjda (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 98 minuten
Alternatieve titel: وجدة
Oorsprong:
Saoedi-Arabië / Duitsland / Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Jordanië / Nederland
Geregisseerd door: Haifaa Al-Mansour
Met onder meer: Waad Mohammed, Reem Abdullah en Abdullrahman Algohani
IMDb beoordeling: 7,5 (21.430)
Gesproken taal: Arabisch
Releasedatum: 16 mei 2013
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Wadjda
"I want you to be the happiest person in the world."
Wadjda is een 10-jarig meisje dat woont in een buitenwijk van Riyad, de hoofdstad van Saoedi-Arabië. Hoewel ze in een conservatieve wereld leeft, houdt Wadjda van plezier. Ze is ondernemend en zoekt altijd de grenzen van het mogelijke op. Na een ruzie met haar vriend Abdullah, een buurtjongen met wie ze eigenlijk niet zou mogen spelen, ziet Wadjda een mooie groene fiets te koop staan. Wanhopig wil ze deze fiets bezitten, zodat ze in een race Abdullah kan verslaan. Maar Wadjda's moeder wil dit niet toestaan, uit angst voor repercussies van een samenleving die fietsen als gevaarlijk ziet voor meisjes.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,5 / 21430)
- Wadjda (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Mother
Wadjda
Abdullah
Ms. Hussa
Father
Salma
Noura
Fatima
Leila
Abeer
Video's en trailers
Reviews & comments
Hannibal
-
- 9037 berichten
- 3017 stemmen
Toch knap, geregisseerd vanuit een busje, in een land met een voor ons onbegrijpelijke cultuur. De cinematografie en het acteerwerk waren niet erg indrukwekkend, maar mijn waardering voor deze film en voor de regisseuse, die haar nek ver uitstak door dit te filmen (en ook nog in Saoedi Arabië zelf) is zo groot dat deze waardering ook meegenomen is in mijn cijfer.
Het meisje Wadjda is heerlijk eigenwijs en dat zorgde regelmatig voor een glimlach op mijn gezicht. Toch is het in en in triest, dat zo'n meisje zo moet even in een conservatieve, en hypocriete wereld. Mijn glimlach verdween dan ook regelmatig om plaats te maken voor afschuw. "Wadjda" maakt indruk.
BBarbie
-
- 12795 berichten
- 7632 stemmen
Een pluim voor de maakster van deze feministische film, die onder vreselijk moeilijke omstandigheden tot een alleszins aanvaardbaar eindresultaat is gekomen. Het verhaal is op zich niet bijzonder en ook de cinematografie is niet geweldig, maar dat kan ook moeilijk anders gezien de haast onmogelijke omstandigheden (vanuit een busje).
Rekening houdend met het feit dat alleen de actrice Ahd (de strenge onderwijzeres) enige ervaring heeft in de filmwereld, valt het acteerwerk zeker niet tegen. Reem Abdullah (de moeder) is zonder meer een mooie vrouw. Jammer dat ze dat zo wegstoppen.
Al met al een bescheiden maar tegelijkertijd bijzondere film. Bovendien erg leerzaam over de positie van vrouwen in Saoedi-Arabië.
stinissen (crew films & series)
-
- 22196 berichten
- 66749 stemmen
Prachtige film die je gelijk al bij de keel weet te grijpen met een prima rol van Waad Mohammed als de eigenwijze (in goede zin) Wadjda . De moeder gespeeld door Reem Abdullah was werkelijk fenomenaal ook als schoonheid zelden zo een mooie vrouw gezien. De vriendschap tussen het buurjongetje en Wadjda was ook mooi in de film verweven .
Zeriel
-
- 1372 berichten
- 2395 stemmen
Fijne kleine film, die op een prettige, warme manier de waanzin en meedogenloosheid van een met religie en bijgeloof doordrenkte seksistische samenleving laat zien, een werkelijkheid geworden dystopie die mede in stand wordt gehouden door de onderdrukten zelf, de vrouwen.
Ik wist niet dat fietsen een subversieve daad kan zijn met potentieel revolutionaire gevolgen.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Mooi en fraai drama met prima rollen van de kinderen Waad Mohammed (als Wadjda) en Abdullrahman Al Gohani (vriendje van Wadjda). Normaal gesproken heb ik het niet zo op films waarin kinderen de hoofdrol spellen, maar in deze film deden ze het gewoon zeer goed en overtuigend en waren ze eigenlijk ook wel aandoenlijk. Zeker in het laatste gedeelte van het verhaal.
Het was wel schrijnend om te zien hoe vrouwen moeten leven in Saoedi-Arabië en waarbij ze volledig afgedekt (alleen ogen zichtbaar) moeten zijn als ze in het openbaar komen. Zelfs de westerse reclameposter met een vrouw die hing op een toilet welke fungeerde als pashokje voor vrouwen in een kledingwinkel was elk bloot lichaamsdeel afgedekt. Ze mogen ook nauwelijks iets doen (zelf niet eens autorijden) en zijn totaal ondergeschikt aan de man. De man wordt overigens niet negatief neergezet in deze film, ze waren zelfs aardig (o.a. de fietsverkoper).
Het verhaal zit zeer mooi in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Ook werd de relatie tussen Wadjda en haar vriendje mooi weergegeven. Dit geldt ook voor de relatie tussen Wadjda en haar moeder. De rollen van Reem Abdullah (de moeder van Wadjda) en Ahd (directrice van de school) waren overigens ook goed en ze zagen er ook niet onaardig uit. De film kijkt zich verder lekker weg en mocht er visueel ook wezen. De film eindigt overigens zeer mooi.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film waarin een 10-jarig meisje uit Saoedi-Arabië graag een fiets wil, echter is het voor meisjes niet gepast om te fietsen. Een voor westerlingen zeer toegankelijke, en daardoor ook redelijke boeiende, kijk in een andere cultuur. Een cultuur waarin de vrouwelijke emancipatie duidelijk nog decennia achterloopt. Saillant detail is dat de film geregisseerd is door een vrouw uit Saoedi-Arabië.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Wadjda doet wat denken aan de Italiaanse neorealistische films van eind jaren '40 en begin jaren '50. Een simpel plot, een dikke sociale boodschap, een focus op personages in een mindere positie en voornamelijk niet-professionele acteurs die evengoed prima prestaties leveren. Een meisje in een maatschappij waarin het voor vrouwen niet gepast is om te fietsen wil een fiets. Zo simpel is het, maar ondertussen wordt de totale onderdrukking van vrouwen behandelt.
Op zich niet veel nieuws onder de zon, buiten het feit om dat dit de enige film uit Saudi-Arabië is. Haifaa Al-Mansour werkt het allemaal vrij voorspelbaar uit en de boodschap ligt er dik bovenop. Dat geldt echter ook voor de meeste neorealistische films en deze heeft dezelfde sterktes, vooral op het gebied van acteerwerk, gebruik van locaties en eenvoudigheid. Het is verder ook niet bepaald moeilijk om me mee te krijgen, want de behandeling van vrouwen hier (ook door vrouwen onder elkaar; mannen spelen slechts kleine rollen in dit verhaal) maakt me al snel kwaad. Bonuspunten voor de casting van Waad Mohammed in de titelrol, want die behoort zeker tot de betere kinderacteerprestatie die ik al zag.
Wadjda is charmant en maakt je tegelijkertijd kwaad. Een effectieve mix, al is het net wat te makkelijk om echt een briljante film te zijn.
3,5*
Noot: Het is een misverstand wat SnakeDoc zegt dat Wadjda stiekem is opgenomen terwijl de regisseur zich in een busje verstopte. Ze zat wel in een busje, ja, maar niet stiekem. Ze had gewoon toestemming gevraagd en gekregen van de overheid om dit te filmen. Ze moest zich echter wel houden aan moslimregels dat ze geen directe communicatie mocht hebben met de mannelijke crewleden. Vandaar dat ze moest regisseren vanuit het busje. Ook niet meteen een positief verhaal verder.
Decec
-
- 6629 berichten
- 8339 stemmen
Een mooie dramafilm...
Prima verhaal...
Wat een drama over haar leven, fietsen...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital 5.1)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld..
Prima acteerwerk (en ook jeugd)...
Boer Poel
-
- 6 berichten
- 5 stemmen
Charmante film, maar verhaal blijft te lang hangen als in 'n soort "kwade stiefmoeder" kinderfilm. Dus verwacht daar niet te veel van.
Grootste kracht vond ik de couleur locale.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
Goede film, dat zeker. Films uit de Oosterse wereld, die in het westen goed ontvangen worden hebben vaak een politieke boodschap te vertellen. Bij Wadjda is dat ook het geval.
Dat vrouwen onderdrukt worden in Saoedi-Arabië zal voor velen wel bekend zijn. Voor wie hier niet bekend mee is, is Wadjda sowieso al een interessante film om meer over het onderwerp te weten te komen. Het is allemaal vrij eenvoudig van opzet, ietwat voorspelbaar, maar de invulling is goed. Ik heb geen idee hoeveel acteerervaring de acteurs hebben, maar er wordt gewoon goed geacteerd. Daarnaast wordt er op subtiele wijze telkens getoond dat de vrouw achtergesteld wordt ten opzichte van de man, waardoor ik ook al vrij gemakkelijk sympathie kreeg voor de vrouwen in de film.
Het kijkt allemaal vrij gemakkelijk weg, heeft de nodige bravoure en dat de regie in handen is van een vrouw, maakt het zowaar nog wat sterker. Ze heeft trouwens haar doel wel een beetje bereikt, want enige tijd na het uitkomen van deze film is het in Saoedi-Arabië weer toegestaan voor vrouwen om te fietsen. Dat is toch wel mooi.
3,5*
Donkerwoud
-
- 8026 berichten
- 3576 stemmen
Ontzettend sympathieke kleine film over een klein meisje dat alles op alles zet om te mogen fietsen in het conservatieve Saudie-Arabie. Het weet op een luchtige, komische manier een loodzwaar onderwerp als de achtergestelde positie van vrouwen onder de aandacht te brengen.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Mooie film met uitstekend script en acteerwerk. Ik heb wel meerdere films gezien uit Arabische landen die met een belangrijke of vergelijkbare sociale boodschap komen en vooral daarmee weten te scoren. Deze kent ook zo'n boodschap maar is als film ook absoluut volwaardig. Prachtig einde ook.
Het verhaal gaat over een meisje dat gewoon kind wil zijn, wat in Saoedi-Arabië voor meisjes duidelijk niet meevalt, en haar moeder die al aan de strenge regels en vooroordelen die voor vrouwen gelden is gewend.
4*
Movsin
-
- 7701 berichten
- 8096 stemmen
Het is in deze Saoudi-Arabische film (de eerste) uitkijken naar de in dit land door godsdienst extreem beheerste samenleving, opvoeding, onderwijs...,maar ook vooral naar het heerlijke, pientere, ontwapenende figuurtje van Wadjda.
Knappe film, niet groots opgevat maar scherp en duidelijk, naar het einde toe terzelfdertijd hard en ontroerend.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Wederom een film van eersten, niet alleen voor mij, maar Wadjda is de eerste speelfilm die volledig in Saoedi-Arabië werd opgenomen en Haifaa Al-Mansour was hiermee de eerste vrouwelijke regisseur uit dit land. Ik wilde de film al zien toen hij uitkwam in 2012, maar om de een of andere reden kwam het er niet van. Gelukkig is de film op veel streamingdiensten makkelijk te bekijken.
Wadjda biedt een intrigerend kijkje in een land dat we hier voornamelijk kennen uit het nieuws. Oliebelangen, repressie, een ogenschijnlijk modernisering brengende sjeik of zoals nu het treurige relaas van die journalist. Wanneer je Al-Mansours film kijkt zie je in de eerste instantie vooral de menselijkheid, en hoe herkenbaar veel dingen zijn. Dat die zich schuchter verhullende gestalte in abaya gewaad, thuis gewoon een knappe, hippe, spontane vrouw is, die haar mondje in het huishouden wel klaar heeft. Vader die in de woonkamer lekker ligt te gamen en op zombies loopt te knallen. En dat Wadjda zelf zo’n heerlijk dwars kind is, zoals je die overal tegen zou kunnen komen; in die zin herkende ik beduidend meer overeenkomsten met bijvoorbeeld de Iraanse cinema dan ik van tevoren had verwacht. Dit is geen compleet andere wereld. Ik weet niet precies hoe ik het me dan wel had voorgesteld, maar in ieder geval niet zo.
Tegelijkertijd zien we vanaf het openingsshot, dat met wat ouderwetse indoctrinatie op een basisschool begint, al wat aankondiging dat die fundamentele verschillen er wel degelijk zijn. We hebben hier ook gelovige scholen, maar tenzij je een bible belt dorpje woont en werkt, bepaalt dat niet je dagelijks leven en wat je wel en niet mag. Dat is hier anders. Die fiets die Wadjda zo graag wil hebben in deze film om tegen een buurtjochie te kunnen racen, is een voertuig waar ze eigenlijk niet op mag als meisje. Een aantal maanden geleden mocht een volwassen vrouw niet eens autorijden in Saoedi-Arabië. En ook regisseur Al-Mansour was het als vrouw niet toegestaan om haar mannelijke crew rechtstreeks aanwijzingen te geven, waardoor ze de straatscènes moest regisseren vanuit een busje via walkie-talkie. Ik zal het nooit van een cultuur als geheel zeggen, maar zo’n element van welke cultuur dan ook, vind ik wel degelijk verwerpelijk. Achterlijk. Hoe je ook wilt noemen. Nederland moet op een hoop vlakken óók nog veel leren, en ook hier verdienen vrouwen nog steeds minder geld dan mannen, maar wat ben ik blij dat het hier toch doorgaans anders gaat op dat vlak, dan wat we in de film zien.
Bepaalde aspecten van Wadjda maken me dus zeker boos, maar Al-Mansour gaat hier niet overduidelijk voor een politiek statement, al zijn de feministische trekjes duidelijk te zien. De film is gelukkig redelijk luchtig, en uit kritiek op verhulde wijze, als integraal onderdeel van het ogenschijnlijk simpele plot. Een beetje zoals een filmmaker als Asghar Farhadi dat doet. Eigenlijk is het best bijzonder dat deze film in zijn huidige vorm daar gemaakt is, gezien het wat opstandige titelkarakter.
Wadjda is goed gespeeld, mooi geschoten en met een score van Max Richter (al is het niet een van zijn betere) hadden we het ook slechter kunnen treffen en de film laat je toch met tevreden gevoel achter.
3,7*
Filmkriebel
-
- 8946 berichten
- 4129 stemmen
Leuke film, al zijn de scherpe kantjes van de niet-seculiere maatschappij er wat vanaf gevijld. Een 12-jarig meisje droomt ervan om een fiets te kopen en neemt deel aan een Koranwedstrijd met het doel om het prijzengeld op te strijken . Ik vond alles in de film nogal positief voorgesteld, misschien onder druk van de Saoedische regering in haar drang om positief naar buiten te komen in het buitenland?!
Wadjda is uiteindelijk een mooie parabel geworden waarin een meisje haar eigen dromen heeft maar een compromis moet zoeken met de strenge leefregels. Het is goed gespeeld vooral door het eigenzinnige meisje in een omgeving waarin vrouwen geleerd worden waar hun plaats is.
Fisico (moderator films)
-
- 8353 berichten
- 4695 stemmen
Indringend portret van een klein rebels meisje dat opgroeit in het streng islamitische Saoudi-Arabië. Sowieso interessant om een aantal culturele en religieuze gebruiken van nabij te zien. En hoe ruimdenkend antropologisch ik ook maar kan zijn, blijf ik het toch maar bezien met een wrange nasmaak. Vrouwen zijn erg ondergeschikt aan de man en hebben veel minder rechten. Rechten die het alledaagse leven beknotten met absurde regels zoals niet mogen fietsen, beperking van tewerkstelling, autorijden, praten met een vreemde man en ga zo maar door. Moeilijk te verenigen allemaal met onze Westerse waarden (niet dat beiden wil vergelijken vanuit ethische standpunt).
Wadjda laat zich echter niet uit het lood slaan en zet een koppige strijd in om toch maar te kunnen fietsen. Het plot was luchtig en vermakelijk zodat het zeker niet te zwaar binnenkwam. Mooi gefilmd, goed geacteerd door het meisje. Zeker een aanrader voor wie andere culturen wil opsnuiven. Leuk!
Dievegge
-
- 3000 berichten
- 7699 stemmen
De vrouwelijke regisseur weet een standpunt te verkondigen zonder prekerig te worden en met zin voor humor. Vrouwen mochten tot voor kort niet fietsen in het openbaar, maar sinds 2018 is dat veranderd, mogelijk onder invloed van dit drama. In sommige opzichten is het beeld van Saudi-Arabië vergelijkbaar met katholiek Vlaanderen tot een halve eeuw geleden, toen de cathechismus afgedramd moest worden en teennagels lakkenals ijdel beschouwd werd. In andere opzichten is het wel radicaler. Vrouwen mogen niet gezien of gehoord worden in het openbaar; ze worden geacht onzichtbaar te zijn. Veelzeggend is de scène waarin de echtgenote een grote rijstschotel klaarzet voor de mannen, om vervolgens de restjes op te eten in de keuken.
Het verhaal is standaard. De protagonist streeft een doel na, maar moet daarvoor obstakels overwinnen en afrekenen met de hoon van de omgeving. Het wordt echter prachtig uitgewerkt, met zeer natuurlijk spel van onervaren acteurs en zonder onnodig sentiment. De stijl is realistisch. Hoewel het zich in de hoofdstad afspeelt, verraden sommige buitenbeelden hoe droog en warm het klimaat daar is. Een cultuur die meestal slechts negatief in het nieuws komt, wordt nu eens van binnen uit getoond, hetgeen tot meer begrip en hopelijk wat verandering kan leiden.
Robi
-
- 2386 berichten
- 2462 stemmen
Typisch weer zo'n film met een grote toeristische waarde. Niet echt super interessant als film, maar wel om als buitenstaander een kijkje te krijgen hoe het er aan toe gaat in een ander land met een hele andere cultuur. In dit geval Saoedi Arabië. Streng religieus en een land waar vrouwen en mannen heel anders met elkaar omgaan als hier. Een jong meisje wil graag een fiets hebben, maar dat is daar niet vanzelfsprekend. Het is voor ons een onderwerp van niets, maar in Saoedi Arabië kan je daar een film over maken. Al wordt er best leuk geacteerd en loopt het verhaaltje wel.
mrklm
-
- 8200 berichten
- 8198 stemmen
Dit is de eerste film die volledig op locatie in Saoedi-Arabië is opgenomen. Opmerkelijk, maar niet alleen omdat Al-Mansour een vrouw is. Wadjda combineert een luchtige toon met opvallend scherpe kritiek op de paternalistische cultuur en de onderliggende hypocrisie en een ironische rol voor de Koran. Mohammed is authentiek als de eigenzinnige tienjarige Wadjda die op sluwe wijze probeert genoeg geld bij elkaar te krijgen om een fiets te kopen, ook is fietsen verboden voor meisjes omdat het hun maagdelijkheid zou bedreigen. Wanneer Wadjda hoort dat ze in één klap het geld voor haar fiets kan verdienen door een wedstrijd te winnen over de inhoud van de Koran te winnen. Prima geacteerd en Al-Mansour weet haar niet te missen kritiekpunten te wikkelen in een deken van vaak ontwapenende humor waardoor het nooit zwaar op de hand is.
Het laatste nieuws
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
Bekijk ook
Saikaku Ichidai Onna
Drama, 1952
10 reacties
Nostalgia de la Luz
Documentaire / Drama, 2010
22 reacties
My Winnipeg
Drama, 2007
19 reacties
Mustang
Drama, 2015
70 reacties
Mr. Morgan's Last Love
Komedie / Drama, 2013
32 reacties
The Lusty Men
Western / Drama, 1952
9 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.