Stastie Príde v Nedelu (1958)

Alternatieve titels: Luck Will Come on Sunday | Šťastie Príde v Nedeľu

1 stem

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Ján Lacko
met Marián Kleis St., Ivan Mistrík en Anton Mrvecka

Emil, Misko en Vrabek zijn helemaal hoteldebotel van het spelen in de nationale loterij. Ze dromen ervan om deze ooit eens te winnen, zodat ze al hun wensen kunnen verwezenlijken. Langzamerhand zetten ze al hun spaargeld en magere inkomens op het spel om hun kansen te vergroten, maar de realiteit kan teleurstellend zijn.

avatar van Baggerman
Net als de andere film van Lacko hier op de site een prent waarvan ik hèlemaal niets had verwacht. Dan kan een film alleen maar meevallen en dat deze deed meer dan dat! De lol zat er voor mij toch vooral in de inkijk in het dagelijkse Slowaakse leven van die tijd met alle kneuterigeheid van dien. Deed me ook een beetje denken aan het Duitse 'Menschen am Sonntag', waarschijnlijk wegens de zwemscènes aan het meer. De artiest in Lacko heeft ook gepoogd mooie beelden te schieten en dat lukt hem ook in de beginscène, waar je een grote groep mensen ziet wachten op de trekking van de loterij.

Tot nu toe zijn de films uitgebracht door het Slowaakse filminstituut (jammer dat de Tsjechische evenknie dit niet doet! Daar is Engelse ondertiteling een zeldzaamheid) allemaal toch wel de moeite van het kijken waard geweest. Ik had wat lage verwachtingen van deze serie uit de jaren vijftig, maar misschien moet ik daar van terugkomen.