ad

Genre: Drama

Alternatieve titel: Beyond the Walls

Oorsprong: België / Canada / Frankrijk

Geregisseerd door: David Lambert

Met onder meer: Guillaume Gouix, Matila Malliarakis en Mélissa Désormeaux-Poulin

Oorspronkelijke taal: Frans

Oorspronkelijke titel: Hors les murs

Releasedatum: 5 december 2012

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Hors les Murs

Paulo verlaat zijn vrouw voor Llir, een Albanese immigrant. De aanvankelijk passionele relatie maakt voor Paulo al snel plaats voor wanhoop wanneer Llir plots verdwijnt zonder enig spoor na te laten. Tot Paulo zijn geliefde terug vindt in een Franse gevangenis…

image

gauke

Dit door (complexe) karakters gedreven, interessante, intrigerende en sombere drama (in twee bedrijven), zonder pretenties, met gevoel en vol passie en erotiek, toont de liefde in een veelvoud van facetten. Zo nu en dan zitten er leemtes in het verhaal, maar wellicht heeft de regisseur dat opzettelijk gedaan (om zaken onzeker te laten). Aan de ene kant is de verhouding lief en ontroerend, maar aan de andere kant gevaarlijk en zelfs schrikaanjagend (wanneer is er sprake van balans en wanneer is het obsessief; waar heb je de ander nodig en waar klamp je je aan hem vast?). De cast is goed; in het bijzonder de beide hoofdrolspelers acteren buitengewoon natuurlijk. Het camerawerk is realistisch en rauw.

N.B. Weer een uitstekende homofilm van Belgische bodem.

avatar van Movsin

Movsin

De mij onbekende (je weet wel, de wederzijdse "verwijdering" tussen Vlamingen en Walen) cineast David Lambert, zet hier toch een gevoelige film neer (gelauwerd in Cannes met speciale prijs). Beide hoofdrolspelers zijn uitstekend in hun rol en ik had het alleen wat moeilijk wat de casting betreft om aanvankelijk de eerder jongensachtige verschijning van een Malliarakis te linken aan een toch wat rijpere vrouw. Laat dit evenwel een detail zijn. Een goede film die aantoont dat genegenheid, liefde en mensen ten alle tijde complex in elkaar steken.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Negatieve personages en relaties. Wekt bij mij irritatie op. Geen sympathieke hoofdrolspelers. Vreemd gaan. Drugs smokkel. Blowen. Ik heb er allemaal niks mee. Daardoor moeilijk om de film af te kijken. Het kan me werkelijk niet boeien.