Hors les Murs (2012)

Alternatieve titel: Beyond the Walls

België / Canada / Frankrijk

geregisseerd door David Lambert
met Guillaume Gouix, Matila Malliarakis en Mélissa Désormeaux-Poulin

Paulo verlaat zijn vrouw voor Llir, een Albanese immigrant. De aanvankelijk passionele relatie maakt voor Paulo al snel plaats voor wanhoop wanneer Llir plots verdwijnt zonder enig spoor na te laten. Tot Paulo zijn geliefde terug vindt in een Franse gevangenis…

Dit door (complexe) karakters gedreven, interessante, intrigerende en sombere drama (in twee bedrijven), zonder pretenties, met gevoel en vol passie en erotiek, toont de liefde in een veelvoud van facetten. Zo nu en dan zitten er leemtes in het verhaal, maar wellicht heeft de regisseur dat opzettelijk gedaan (om zaken onzeker te laten). Aan de ene kant is de verhouding lief en ontroerend, maar aan de andere kant gevaarlijk en zelfs schrikaanjagend (wanneer is er sprake van balans en wanneer is het obsessief; waar heb je de ander nodig en waar klamp je je aan hem vast?). De cast is goed; in het bijzonder de beide hoofdrolspelers acteren buitengewoon natuurlijk. Het camerawerk is realistisch en rauw.

N.B. Weer een uitstekende homofilm van Belgische bodem.

De mij onbekende (je weet wel, de wederzijdse "verwijdering" tussen Vlamingen en Walen) cineast David Lambert, zet hier toch een gevoelige film neer (gelauwerd in Cannes met speciale prijs). Beide hoofdrolspelers zijn uitstekend in hun rol en ik had het alleen wat moeilijk wat de casting betreft om aanvankelijk de eerder jongensachtige verschijning van een Malliarakis te linken aan een toch wat rijpere vrouw. Laat dit evenwel een detail zijn. Een goede film die aantoont dat genegenheid, liefde en mensen ten alle tijde complex in elkaar steken.

avatar van cantforgetyou
Negatieve personages en relaties. Wekt bij mij irritatie op. Geen sympathieke hoofdrolspelers. Vreemd gaan. Drugs smokkel. Blowen. Ik heb er allemaal niks mee. Daardoor moeilijk om de film af te kijken. Het kan me werkelijk niet boeien.