Collaborator (2011)

Verenigde Staten / Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door Martin Donovan (II)
met Martin Donovan, David Morse en Olivia Williams

Als het laatste toneelstuk van schrijver Robert genadeloos flopt, besluit Robert zich terug te trekken in het dorp waar hij is opgegroeid. Daar hoopt hij de tijd te krijgen om na te denken over zijn carrière, maar ook over zijn huwelijk. Erg spannend is dat de laatste jaren niet meer, en nu een oude vlam weer terugkeert in zijn leven is de verleiding groot hier aan toe te geven. Helaas krijgt Robert niet veel tijd om na te denken als hij direct de criminele Gus tegen het lijf loopt waarbij hij vroeger in de straat woonde. Hoewel Robert zijn best doet afstand te bewaren tussen hemzelf en Gus, laat die de kans om beter kennis te maken met zijn nu beroemde kennis niet zomaar aan hem voorbij gaan. Twee mannen op een cruciaal punt in hun leven. Aan alle in het verleden gemaakte beslissingen wordt getwijfeld en fouten uit het verleden kunnen niet langer worden ontkend.

Regiedebuut van acteur Martin Donovan.

Redelijke film waarin een schrijver terugkeert naar zijn ouderlijk huis en wordt gegijzeld door zijn overbuurman. Het begin van de film is zeker wel goed en ook tijdens de gijzeling blijft het door de dialogen nog wel onderhoudend. Het einde op zich valt niet tegen, maar er blijven wel wat losse eindjes. Het acteerwerk is verder prima, en daardoor nog net 3.0 sterren.

avatar van nightbreed
Niet slecht, maar er zitten wel wat matige scenes in. De laatste 5 minuten waren slecht, daardoor geen 3 maar een 2,5.

avatar van mrklm
Deze film valt volgens meerdere bronnen in de categorie 'komisch drama', maar de humor is beperkt en zeer onderkoeld. Na een lange bespiegeling op een falende carrière en een gefaald huwelijk (hoofdpersoon Robert Longfellow heeft een affaire) komt de film pas op gang wanneer Longfellow [Martin Donovan] zich laat overhalen om bij hem thuis met een oude jeugdvriend [David Morse] van wie hij vervreemd is, een biertje te drinken. Die blijkt namelijk een groot geheim te hebben dat de tot dan toe luchtige - en eerlijk gezegd niet bijster interessante - toon doet veranderen. Meer een thriller dan een komedie waarin met te weinig actie, teveel gepraat en tegenvallende finale. Morse is sterk, maar de onderkoelde toon van de film maakt het moeilijk om je te laten meeslepen.