Bluff Storia di Truffe e di Imbroglioni (1976)

Alternatieve titels: The Con Artists | Blufpoker

Italië
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Sergio Corbucci
met Anthony Quinn, Adriano Celentano en Capucine

Een jonge dief ontsnapt uit de gevangenis, in plaats van een oude gangster die alles had voorbereid. Diens handlangers dwingen hem om de gangster alsnog uit de gevangenis te bevrijden, waarna ze samen de rekening gaan vereffenen met de eigenares van een gokhal.

Wil ik graag zien. Is dit fatsoenlijk op dvd?

Waarom heb ik toch zo'n zwak voor dit soort films? Pretentieloos en charmant. Een soort kolderieke The Sting. Natuurlijk rommelt het scenario, maar de karkaters en het plezier van de acteurs maken veel goed. ***

neo (crew)
Maar The Sting leek mij al genoeg kolder. Zou dat dan niet iets teveel van het goede zijn?

Ga een halfje omhoog. Vond het toch echt heel charmant.

Italiaanse misdaadkomedie waarbij de flamboyante Adriano Celentano en de charismatische Anthony Quinn een duo van oplichters vormen en dé attractie zijn van de film want eigenlijk is het toch geen zo opwindend scenario waarbij enkele oplichtingsscènes niet echt overtuigen en zelfs niet grappig zijn.
Maar Celentano (kijkt en knipoogt af en toe in de lens, een handelsmerk van de man) maakt veel lawaai en Quinn heeft wat bluf in petto zodat ge toch maar het filmpje uitzit.
Van uitzitten gesproken. In de film wordt soms gewag gemaakt van "le bagne de Cayenne". Het was één van de gevangenkampen in Frans Guyana, waar tot in 1939 regelmatig geditineerden naar werden verbannen. Weinigen kwamen terug.