Ostrov (2006)

Alternatieve titels: Остров | The Island

Rusland

geregisseerd door Pavel Lungin
met Pyotr Mamonov, Viktor Sukhorukov en Viktoriya Isakova

Tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1942 wordt een matroos min of meer door de Nazi's gedwongen zijn kapitein te verraden en vermoorden. We ontmoeten hem opnieuw in 1976 in een klooster op een klein, afgelegen eiland als priester Anatoli. Hij is daar de voorganger van de kleine orthodoxe gemeente en wordt beschouwd als een Heilige met helende en zalvende krachten. Maar Anatoli ziet zichzelf niet als de grote gelovige, die de geloofsregels van de zich belangrijker dan God voelende kerk moet uitvoeren en gaat nog altijd gebukt onder diepe gevoelens van schuld en boete.

saaie film *1

avatar van lykathea
Saai? Nah. Ik hou het op meditatieve diepgang.

Een prachtfilm met ongelofelijk mooie beelden, te vergelijken met Vozvrashcheniye en 't werk van Tarkovsky (vooral Andrei Rublyov).

Een aanrader.

Zeer sfeervolle film, mooie cinematografie. Dit is geen film voor de hoofdzakelijke mainstream-liefhebbers. Er gebeurt inderdaad niet zoveel, maar dat is juist de kracht. Dit is een moment uit het leven van een groep mensen dat afgezonderd leeft met een sterke geloofsovertuiging. Een beeld met gevoel van eenzaamheid en uitsluiting van de maatschappij. Je moet er niet teveel achter zoeken gewoon aanschouwen.
Het probleem is dat veel mensen zijn verzadigd met de commerciële blokbusters uit de US, alles moet sneller, beter, overdonderender, alleen maar uit het oogpunt van financiëel gewin. Hierdoor gaan vele de film die puur uit het hart van een cultuurliefhebber is gemaakt voorbij. (mijn rating; 4/5)

avatar van Leo1954
De commentaren maken me benieuwd, ik ga m kijken en verwacht er veel van. Kan me vinden in wat je beschrijft redlight, maar ook Amerikanen kunnen juweeltjes maken. Laat nog weten hoe de film is overgekomen!

Prachtige film, mooi universeel verhaal en fabelachtig van sfeer en beeld. Niveau Bergman en Tarkovsky. Er is geen moment geweest dat ik me verveelde, integendeel.

avatar van dEUS
Aangeraden gekregen van een Russische vriendin. Spijtig dat zo weinig mensen deze hebben gezien, want ben toch wel benieuwd geworden. Eén dezer dagen maar eens gaan bekijken.

avatar van Vinokourov
Fragmentarische film over een worstelende gelovige monnik op een klein eiland. Tijdens WO II moest hij op bevel van de nazi's noodgedwongen zijn kapitein neerschieten. 30 jaar later zien we hem als een getergd persoon, die zichzelf als een laffe hond voelt. Verschillende hulpbehoevende komen bij hem langs voor advies, daartussendoor prevelt ie allerlei godsdienstige bedes. Na een tijdje had ik het wel gezien en begon de verveling toe te slaan. Enkel de kille cinematografie vond ik bijzonder geslaagd.

avatar van Cellulord
Hou normaal wel van dit soort films langzaame fims waar niet veel gebeurd, maar ditmaal deden het verhaal,acteren + sfeer me totaal niets. Slechts het prachtige sneewlandschap kon mij bij momenten bekoren en zijn me ook bijgebleven. Bleef met het gevoel achter dat ik beter een "sneewlandschaps film met een goede soundtrack" had kunnen bekijken.

Maar ja, had ik hem op een ander moment gekeken was ik er mischien meer ingekomen, nu had ik moeite om hem uit te kijken.

probeer zelf hem zelf eens.

avatar van mayhemblik
Je moet een boek niet op z'n kaft beoordelen en daar ben ik weer eens achter gekomen.
Liet deze film altijd staan i.v.m. de voorkant die me wat aan s-f deed denken.
Maar gelukkig laatst toch maar eens opgezet en erg genoten leuke humor en mooie beelden, toch 4****.
Oja, ik ben getrouwd dus mijn vrouw beoordeeld ook niet op een kaft.

avatar van wendyvortex
Anatoli heeft in WO2 zijn kapitein aan de Duitsers verraden en onder dwang doodgeschoten. In de jaren 70 leeft hij als monnik in een afgelegen klooster op een eiland.
Hij houdt zich niet aan de kloosterregels, leeft afgezonderd in het stookhok en mensen bezoeken hem vanwege zijn kracht om met gebed mensen te genezen.
De monnikskleding is nog hetzelfde als in Andrey Rublyov en de omgeving doet wat denken aan het eiland van Ki-duk Kim, zij het dat de locatie hier wat killer oogt.
Film blijft ook wat afstandelijk door de typisch Russische acteerwijze en moet het voornamelijk hebben van het hoofdpersonage.
In ieder geval een religieus getinte film die ver weg blijft van de akelige klefheid die het genre normaal eigen is en mede daardoor voor seculieren ook prima te genieten.

Film over schuld, boete en geloof...
Een Russisch werk dat boeit naar het verhaal toe, cinematografisch sterk overkomt maar, naar ik begrijp, vooral wil stellen dat een geloofsbelijdenis een strict persoonlijke beleving uitmaakt.
De openingsscènes zijn knap verfilmd en nadien is er de heel speciale sfeerschepping van een nagenoeg ascetische wereldje.
Ook mooie, ingetogen muziek.

avatar van Darbie
Wonderschone film.

Fjodor Dostojevski zou - als hij toen nog leefde - het script geschreven kunnen hebben.