Los Endemoniados del Ring (1966)

Mexico
Actie / Avontuur

geregisseerd door Alfredo B. Crevenna
met 'Karloff' Lagarde, René 'Copetes' Guajardo en Armando Silvestre

Een worstelmanager wordt op brute wijze vermoord. Twee van zijn worstelaars raken verscheurd door verdriet. Ze besluiten op onderzoek uit te gaan en de dader voor het gerecht te slepen. Ze komen terecht in een criminele wereld, waar de maffia hoogtij viert.

Ze bestaan dus ook : mainstream LL films met bijna 400 stemmen op IMDB...maar Santo zit er niet eens in ! Misschien komt het omdat die link me verwijst naar de docu "on the bowery " Toevallig blijkt het stemgemiddelde hetzelfde te zijn, al zegt dat bij geloof ik 8 stemmen niet zo heel veel.
Het betreft hier 1 van de slechts 2 films met Angel en Satan als protagonisten, vertolkt door Copetes resp. Karloff, die jullie vooral kennen als sparringpartners uit tig LL films van Santo en dergelijke gekendere helden. Hier mochten ze het eens in de hoofrol proberen.
Voor wie het nog niet wist : dit is dus geen film van het luchadores nemen het op tegen zombies, hexen, vampiers of weerwolven type, maar een "echte " LL film die focust op het luchawereldje zelf met de daar steevast bijbehorende elementen.
Wat betekent dat het weer over matchfixing door corrupte managers en gangsters gaat. Tot die eerste categorie behoort Silvestre als Don Gonzalo. Deze stelt de 2 die net in Monterey zijn gearriveerd voor om te verliezen tegen het nieuwe lucha idool : Tarzan, vertolkt door niemand minder dan Rivero.
De bewering hierboven dat de 2 " verscheurd door verdriet " zijn na Silvestres heengaan doet het misschien goed op een begrafenis, maar slaat verder totaal nergens op omdat 1: de 2 helden de dierbare overledene voor diens heengaan het liefst zelf hadden doodgeslagen 2: er geen begrafenis is want het lijk is foetsie 3: de 2 denken dat hij nog leeft.
Het is dus uit nieuwsgierigheid dat de 2 in Monterey blijven om deze merkwaardige casus te onderzoeken. Hierbij stuiten ze op een hele ring van corruptie en misdaad, die ze trachten op te rollen. Doen zij dat alleen ? Neen, ze winnen het vertrouwen van Rivero- die hier voor zijn gay fanbase slechts is uitgedost met een Tarzan/ tijgerprint ballenknijpertje, geniet er maar van jongens- die op zijn beurt wordt gesteund door zijn vriendinnetje Kranz, een zangeresje. Wat Rivero niet weet is dat zijn carrière op punt van aflopen staat door een gevaarlijke hartafwijking. Dit terwijl hij een belangrijke kamp tegemoet gaat tegen el Duque, een gozer die is uitgerust met een masker dat niet weinig aan Bert uit sesamstraat doet denken...
De film biedt de gebruikelijke mix van lucha- een minuut of 25-, muzikale intermezzi- een stuk of 4 nummertjes van de wel lekkere Kranz-, misdaad en ja, ook comic relief dankzij chucho Salinas, manusje van alles van de 2. Suspense misschien, maar ik vermoed dat iedereen wel al ruim vantevoren weet hoe de intrige in mekaar steekt- zoals vrijwel altijd bij dit soort films
Dit is dus en ten overvloede geen campy z- film, maar een eerder telenovela achtige luchafilm die naar genrebegrippen degelijk en coherent in elkaar zit met een redelijk tempo. Trouwens : de 2 dragen hier geen superheldenoutfits, worden ook niet in die hoedanigheid voorgesteld. Ze behelpen zich met een soort trainingskloffies, wel permanent gemaskerd gelukkig.