On the Bowery (1956)

Documentaire / Drama

geregisseerd door Lionel Rogosin
met Gorman Hendricks, Frank Matthews en Ray Salyer

Documentaire met deels gescripte scenes over The Bowery, een straat en kleine achterbuurt in Manhattan, New York. Tegen de achtergrond van zuipende kerels in bars volgen we Ray, een wat ambitieuzere jongeman dan de rest. Hij arriveerde in Manhattan met weinig geld en één koffer. De volgende dag was hij dronken en zijn koffer kwijt. We volgen Ray in de komende dagen en zien of hij uit deze poel des wanhoop kan ontsnappen.

Wat zie ik? nog geen reacties en pas 1 stem voor deze gekende Americana docuklassieker?

De film heeft toch een beetje het probleem dat het een 'docudrama' is, dus met enige regelmaat gedramatiseerd. Welke delen precies gescript zijn en wat niet is me niet duidelijk, maar ik denk zo maar dat met name het sfeerbeeld en de bijfiguren allemaal 'echt' zijn.

Enfin, het geeft in ieder geval inderdaad een mooi sfeerbeeld van de achterbuurt van Manhattan, bekend staand om zn lowlifes, drank en hoeren (zie ook The Bowery (1933) ) .
Geen idee of deze buurt nog bestaat, heb nooit iemand er over gehoord die in NY was en heb het daar zelf ook niet gezien.
Maar al die getekende koppen en hoe ze op straat leven geeft wel een prachtig zwartwit beeld in deze docu.

Het verhaaltje tenslotte, over de sul die binnen 1 dag zn geld en hele bestaan op The Bowery kwijt is, is nogal simplistisch en niet echt boeiend.

avatar van John Milton
The Bowery was in het zuidelijke gedeelte van Manhattan gelokaliseerd, bij de Lower East Side. De film viel bij de bekende New York Times critic uit die tijd, Bosley Crowther, niet heel goed. Dan is zijn concullega uit deze tijd van The Sun toch heel wat complimenteuzer.

De grenzen tussen fictie en documentaire zijn niet duidelijk in On The Bowery, en dat is als je het mij vraagt zowel een sterk als zwak punt van de film. De restauratie van de Cineteca di Bologna laat de beeld echter op een indringende manier tot leven komen. Het is jammer dat het verhaaltje zoals Kos hierboven al zei, niet wat meer om het lijf heeft. Toch schijnt het troosteloze portret van de aan de grond geraakte zielen die deze buurt bevolken, daar moeiteloos doorheen.