Himlen Är Oskyldigt Blå (2010)

Alternatieve titel: Behind Blue Skies

Zweden

geregisseerd door Hannes Holm
met Bill Skarsgård, Peter Dalle en Josefin Ljungman

De zomer van 1975. De scholier Martin (Bill Skarsgård) gaat na een fikse ruzie met zijn alcoholistische vader op aanraden van een vriend naar een eilandje voor de kust bij Stockholm voor een vakantiebaantje in een hotel. Na een incident met een paar gestolen kratten bier ziet de hoteleigenaar Gösta (Peter Dalle) het onverwacht wel zitten met Martin en hij maakt hem min of meer tot zijn persoonlijke assistent. Dat betreft ook zaken, die het daglicht moeilijk kunnen verdragen. Ondertussen heeft Martin z’n oog laten vallen op de blonde Jenny (Josefin Ljungman), die ook in het hotel werkt.

Niet erg boeiend, omdat het verhaal zich vooral focust op de relatie van Martin (Bill Skarsgård) met zijn baas (Peter Dalle), terwijl de relaties met zijn ouders en het meisje Jenny volgens mij veel interessanter zijn. De onverbloemde pornoscène in het begin van de film slaat als een tang op een varken, want die blijkt in het vervolg helemaal niets met het verhaal te maken te hebben.

avatar van jippie2010
Martin staat als kind machteloos tegenover het gedrag van zijn alcoholische vader.
Maar in de zomer van 1975 groeit Martin uit van een kind naar een jonge man.
Als hij weer terugkeert naar zijn ouderlijk huis zijn de rollen omgedraaid.

Sterk Zweeds drama: *3.0

Nou, sterk Zweeds drama, dat lijkt me een beetje te veel eer. Lekker wegkijk-niemendalletje wat mij betreft. Al is het best onderhoudend hoor. En dat ze veel water, veel natuur en mooie eilanden hebben daar in Zweden wisten we ook al. En dat daar ongelooflijk veel gezopen wordt, is ook niet onbekend.

Maar waar ik nu precies naar heb zitten kijken? Een coming -of-age film? Een sociaal drama rond een alcoholische vader? Een krimi, waarin de criminele zaakjes van de hotelhouder heel wat ernstiger blijken te zijn dan het zich liet aanzien? De film waaiert alle kanten op. En die seksscène aan het begin valt inderdaad niet te rijmen, zoals BBarbie al opmerkte. Scholier Martin (Bill Skarsgård) kijkt de hele film met een gezicht dat hij het allemaal niet zo snapt. Nou, dat deed ik ook niet.