Slow Action (2011)

Verenigd Koninkrijk
Experimenteel / Sciencefiction

geregisseerd door Ben Rivers

Een verkenning naar mogelijke toekomstige utopieën, die zich in afzondering ontwikkelen. Ben Rivers neemt ons mee naar vier eilanden. Het eerste is Lanzarote, een van de droogste ter wereld. De tweede is het Japanse Gunkanjima vol verderfelijk beton. Ook het Polynesische Tuvalu, dat nauwelijks boven de zeespiegel uitsteekt, komt aan bod. Tot slot is er het fictieve Somerset, oftewel: de post-apocalyptische overblijfselen van de British Isles.

Hier een interessant perspectief op de film vanuit Foucaults notie van heterotopie.

avatar van Cellulord
Hier kan men de film legaal bekijken.

avatar van wibro
Een bijzonder vreemd filmpje waarbij het deel dat gaat over het Japanse eiland Gunkanjima voor mij verreweg het interessants is. Ik meen hier ook eerder iets van gezien te hebben o.a. in de James Bond film Skyfall. Sommerset had beter weg gelaten kunnen worden. Dat vind ik helemaal niks.

Waardering:
1. Lanzarote 4,0*
2. Tuvalu 3,5*
3. Gunkanjima 5,0*
4. Sommerset 1,5*

avatar van John Milton
Slow Action is een post-apocalyptische sci-fi die vier 16mm werken samenbrengt die ergens tussen de docu-vorm, etnografische studie en fictie inliggen, volgens de beschrijving op de site animateprojects, waar de film ook gratis te bekijken valt. En in de ruimste zin van het woord is dat misschien ook zo, maar ik zou zelf de noemer 'experimentele korte film' wellicht de lading nog beter vinden dekken, ondanks dat dit als term weinig over de film zegt. Je weet echter wel gelijk een beetje in welk sfeertje je Slow Action kunt plaatsen. Voor de liefhebbers hiervan is het de 45 minuten zeker waard,maar ik vrees dat gemiddelde filmkijker er weinig mee opheeft. En dat geldt eigenlijk voor mij ook een beetje: het verveelt niet, en de sfeer heeft zeker wat. Maar een beetje onaangedaan bleef ik wel. Zoals Woland zegt, stemt het wel wat tot nadenken, met name op filmanalytisch vlak, en dat van de narratieve constructie.

Ongeveer ten tijde (het was iets eerder) toen Ik Doe Moeilijk zijn linkje poste op de pagina van de film zelf met een perspectief op de film vanuit Foucaults notie van de heterotopie, zat ik zelf te worstelen in mijn filmklasje om diezelfde theorie toe te passen op Jane Campions Holy Smoke en de Coens No Country For Old Men. Wie dat soort analyses oninteressant gereutel vindt (can't really blame you), kan Ben Rivers' film wellicht beter overslaan, ondanks de snelle 3 punten voor de challenge. Want 'zo'n soort film' is het wel een beetje.