
Offline (2012)
België
Drama
115 minuten
geregisseerd door Peter Monsaert
met Wim Willaert, Anemone Valcke en Robrecht Vanden Thoren
Na een gevangenisstraf van 7 jaar heeft Rudy Vandekerckhove een duidelijk doel voor ogen; hij wil opnieuw aan de slag als reparateur van wasmachines en - belangrijker nog - hij hoopt op een verzoening met het gezin dat hij achterliet. Ondanks de steun van de gepensioneerde kapster Denise en van zijn vriend Rachid, wordt geen van beide plannen echter een succes. Net wanneer een hereniging uiteindelijk toch nog in zicht lijkt, neemt het verleden opnieuw de bovenhand en komt Rudy voor de moeilijkste beslissing van zijn leven te staan.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=MxFjg5xekCs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Bijna alles goed, paar minpuntjes. Zoals die woedeaanval van dat meisje..kwam niet binnen...
P.S. de poster mag er best wezen en trekt ook meteen de aandacht.
Uitvoering is echter prima, goed gefilmd en geacteerd en boeiend mede door de wasmachines en webcam-sex.
'k vond het overtuigend gebracht en de cast deed het prima. 'k vond het wel een beetje vreemd dat de film niet ondertiteld werd, vooral omdat het hoofdpersonage toch een West-Vlaamse tongval heeft. Voor niet West-Vlamingen is het misschien wat moeilijker te volgen.
De speelduur was goed, niet te kort. Het einde was toch wel verrassend.
'k vond de film zeker de moeite om gezien te hebben.
Man komt uit de gevangenis en zoekt contact mer dochter. En dan? Er bleven een aantal vragen onbeantwoord vond ik, met name het hoe en waarom van het verleden van Rudy.
goed gemaakte personages, acteurs passen zich ook erg goed aan, aan hun personage.
Het drama gehalte was niet 'over the top', maar het vermaakte me wel.
Erg knap, dat ze hierin de film, toch nog een 'zuiders type' laten we zeggen eens niet de slechterik erin speelt. Da's wel chapeau!
Zoals vele vlaamse films heeft ook deze film een rot einde vol onbeantwoorde vragen.
Over het personage Rudy weten we niet zoveel al zeker niet van zijn verleden. In de gevangenis wegens brandstichting, waarom? Waarom brandstichting?
Op het einde van de film, zit ik met de vraag, is Rudy zijn woning nu afgebrand dankzij die broodrooster vol papier?
Al bij al heeft de film me wel vermaakt. En zeker voor herhaling vatbaar om te bekijken
Over het personage Rudy weten we niet zoveel al zeker niet van zijn verleden. In de gevangenis wegens brandstichting, waarom? Waarom brandstichting?
Op het einde van de film, zit ik met de vraag, is Rudy zijn woning nu afgebrand dankzij die broodrooster vol papier?
Gebruik volgende keer even de spoiler tags want nu verraad je nogal wat.

Maar goed, hier de antwoorden op je vragen:
-In de film wordt uitgelegd door Rudy dat hij door gokschulden het leven niet meer zag zitten en in een dronken bui probeert zelfmoord te plegen door middel van brandstichting. Hij wilde daarbij zijn gezin met zich meenemen omdat hij dacht dat dat het beste voor iedereen zou zijn.
-Of zijn huis is afgebrand mag je helemaal zelf invullen, ik vond dit open einde wel mooi. Ikzelf denk graag dat de moeder uiteindelijk alles opbiecht waardoor alles weer goed komt tussen Rudy en zijn dochter. Maar of dat zo is? Dat vind ik nou het mooie van het open einde in deze film.
België is koning in het maken van spontane sociale drama's met een vleugje humor. Alleen is deze wel een stukje rauwer. Dat merk je niet alleen aan het feit dat alle personages roken, maar ook aan de filmstijl die toch een stukje grauwer is. Wim Willaert is overigens de geknipte man om met zijn onverzorgde en tristesse blik aan een sigaret te zuigen. Valcke doet het ook meer dan behoorlijk. Offline is verder vooral een vlotte, meeslepende en ontroerende prent. Hoewel her en der wat pianodeuntjes te horen vallen, houdt Monsaert het geheel toch liever intiem en probeert hij niet te overdrijven met de hoeveelheid sentiment. Het open einde zal hier zeker mee te maken hebben, al geeft het de kijker niet meteen een voldaan gevoel.
Geen voldaan gevoel en een 4 gegeven, The Revenant een mega voldaan gevoel en laten zakken naar een 3,5
wa ish da nu petrick?

Het verhaal is boeiend en de regisseur laat zich niet verleiden tot overdreven sentiment.
Het slot zal voor iedereen anders uitpakken want de kijker krijgt een open einde.
Ik had het liever wat anders gezien, maar dat is een persoonlijke beleving. 7/10
Na het mysterie komt de misére, dat zegt een vrouw tegen de hoofdrolspeler en het vat de film aardig samen. Mooi rauw drama over mensen waarvan je gelooft dat ze echt bestaan.
Het open einde stoorde mij niet zo, ik bedenk dan zelf wel hoe dat volgens mij dan eindigt. En dan ga ik mee met Pazmaster die dit dacht (en dat was dus ook mijn gedachte na afloop) :
Ikzelf denk graag dat de moeder uiteindelijk alles opbiecht waardoor alles weer goed komt tussen Rudy en zijn dochter. Maar of dat zo is? Dat vind ik nou het mooie van het open einde in deze film.
Verhaal is mooi opgezet en de sfeer en setting met sombere stad scenes vond ik erg passen. De 2 hoofdrolspelers vader en dochter vond ik een perfecte chemie hebben, die hun rollen perfect neerzetten. Bijrollen waren ook goed gedoceerd en prima gecast. Jammer dat Anemone Valcke (dochter) niet meer mooie films heeft gemaakt met haar in de hoofdrol. Ik kon me erg goed inleven in de film vooral haar rol.
Het gestaffelde eindspel met eerst de confrontatie en later het ontroerende open einde vond ik wel wat onbevredigend en frustrerend maar wel hoopvol op een uiteindelijk goede afloop, omdat de film daartoe wel de ingrediënten achterlaat.
Leuke verrassende film. Nog een stukje interview met de hoofdrolspeelster.
Anemone Valcke & Peter Monsaert over 'Offline' @ Kruitfabriek - YouTube
De reden waarom Rudy in de gevangenis is beland wordt lange tijd verzwegen en triggert de kijker om zeker verder te kijken. Er is iets mysterieus aan Rudy en dat komt niet altijd door zijn wispelturige gedrag van neerslachtigheid en zachtheid. Je bouwt een zekere sympathie op met het personage en je wil hem zien integreren in de samenleving totdat je te weten komt waarom hij in de gevangenis is beland. Dit gegeven komt als een boemerang in je gezicht en het is wellicht voor sommigen dan moeilijk om nog enige sympathie voor hem te voelen.
Will Willaert doet het uitstekend en is erg geknipt voor deze rauwe rol. Maar ook Anemone Vlacke (prachtige madam overigens die samen is met de zanger Jan Paternoster van Black Box Revelation) en Patricia Goemaere zetten zeer sterke rollen neer. De contacten tussen Rudy en zijn dochter zijn intens en oprecht, alleen is het medium waarmee dit gebeurt apart. Het is voor Rudy het enige communicatiemiddel dat werkt. De muziek van Triggerfinger is perfect voor de film. Hard als het nodig is, zacht als het kan, een beetje zoals het karakter van Rudy. Offline is een film over vergeving en relaties. Een film die blijft hangen, mooi!