Her Master's Voice (2011)

1 stem

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Documentaire / Komedie

geregisseerd door Nina Conti
met Nina Conti

De internationaal vermaarde buikspreekster Nina Conti neemt de poppen van haar overleden mentor en geliefde Ken Campbell mee op een bedevaartstocht naar 'Venthaven', de laatste rustplaats voor buikspreekpoppen. Ze leert haar van latex en hout gemaakte reisgezellen onderweg beter kennen en zo komt ze tevens tot haar eigen kern en die van haar verloren liefde. Ook al is de film gegoten in de stijl van een mockumentary, 'Her Master's Voice' gaat wel degelijk over Conti zelf, het genie Ken Campbell, hun relatie en de kunstvorm buikspreken.

Meneer Bungel

avatar van Inland Rabbit
Wat moet ik hierover zeggen? Wie kent Nina Conti? Wie kent Christopher Guest?

Buikspreker NinaConti maakt met Guest een documentaire die vooral op waarheid berust, maar die genoeg surrealistische elementen bevat die je aan het twijfelen brengt.

Ter ere van haar ex-geliefde, Ken Campbell gaat ze naar een evenement voor buiksprekers, in kentucky. Hier is ook een begraafplaats voor poppen van buiksprekers, waar ze ten ere van Campbell een pop wil achterlaten.

Deze film is vaak ontroerend, soms grappig, een beetje surrealistisch en heel persoonlijk. De invloed van Guest is merkbaar, hoewel volledig geschreven en geregisseerd door Conti. Conti's poppen zijn meer levendig en sympathiek dan ze zelf is, in deze film. Het is duidelijk dat ze de poppen gebruuikt voor gevoelens en gedachtes die ze als persoon zelf niet kan uiten.

Rest nog te zeggen dat je zeker eens een show van haar moet opzoeken, deze zijn veel vrolijker en minder tragikomisch dan deze docu, Hoewel getalenteerd, is haar (buikspreek)techniek niet echt heel goed, maar dat maakt ze goed door haar sympathieke karakter en humor.