Sing Your Song (2011)

Alternatieve titel: Het Lied van Harry Belafonte

Documentaire

geregisseerd door Susanne Rostock
met Harry Belafonte, Quincy Jones en Sidney Poitier

Hij was de eerste zwarte zanger die meer dan een miljoen albums verkocht. Toch mocht zanger en acteur Harry Belafonte in het gesegregeerde Amerika van de jaren vijftig niet door de voordeur van het theater waarin hij optrad. De documentaire combineert een portret van de charismatische Belafonte met een verslag van diens aangrijpende strijd voor gelijke rechten. Quincy Jones, Sidney Poitier en Miriam Makeba kijken terug op hun samenwerking met Belafonte. Uniek archiefmateriaal maakt duidelijk dat hij in zijn rol als activist veel invloed heeft gehad. Hij sprak wereldleiders als John F. Kennedy, Bill Clinton en Nelson Mandela over burgerrechten, onrechtmatige oorlogen, honger en apartheid.

"My name is Harry Belafonte. I'm an artist, not a politician"

En toch komen de politieke (en democratische) visies van Harry volop naar voren in de docu, zij het voornamelijk op het vlak van mensenrechten en enkele sociale onderwerpen.
Mooie documentaire over Harry Belafonte. Het gaat over een muzikant die door zijn looks en talent in de filmbizz terecht kwam. Een donkere man in die tijd... was voer voor racisten. Dit sociale aspect speelt een ruime rol in de docu. Dat mensen hatemails stuurden bij de geboorte van hun eerste kindje is niet te bevatten, maar geeft dus de tjdgeest weer en ook de mindset van een aantal mensen.
Het zal soms moeilijk geweest zijn om op dit punt tegen de stroom in te moeten roeien. Hij ontmoette Martin Luther King en werd definitief activist voor mensenrechten. Ook had hij bijvoorbeeld banden met de Kennedy's en Eleanor Roosevelt.
Later zette hij zich in voor de ontwikkeling van Afrika en streed ook tegen apartheid. Het betreft hier een intelligente en maatschappelijk betrokken man, die besloot kunst in te zetten in de strijd.
De songs van Belafonte zijn een fijne ondersteuning van de beelden.
Te zien zijn veel fragmenten uit zijn zang- en filmcarrière en hijzelf praat de fragmenten aan elkaar. Ook zijn mensen uit zijn familie- en kennissenkring aan het woord in de docu.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Harry Belafonte is meer dan een zanger met Calypso-liedjes. De documentaire toont een uitgebreid beeld van de artiest waarin hij niet alleen een groot zanger was, maar ook pionier in het wereldje (eerste zwarte solo artiest die meer dan 1 miljoen albums verkocht) maar ook een eigen programma had en hoe hij langs de ene kant bekender werd, maar langs de andere kant evengoed te kampen had met discriminatie. Belafonte zette zich ook in tegen discriminatie, voor mensenrechten en tegen apartheid. Een strijd die hij vooral aanging met zijn bekendheid. Hij kon andere mensen (bekend of niet) stimuleren om te protesteren. Daardoor is deze documentaire meer dan een beeld van een zanger voor de fans, maar ook een mooi beeld uit de Amerikaanse geschiedenis. Zijn band met Martin Luther King, de ophefmakende beelden toen hij als eerste zwarte aangeraakt werd door een blanke op tv (Petula Clark in dit geval), zijn inzet tegen apartheid, de moord op Bobby Kennedy, ...

Harry Belafonte is een vlotte inspirerende prater en dat houdt de film zeer boeiend. Samen met andere praters wordt dit een zeer interessante reportage die ook niet-muziekliefhebbers zal boeien. Misschien wordt hiermee het beeld wat te eenzijdig, maar ik ben blij dat hij ook eens zijn stem heeft mogen laten horen. Een verrassend goeie documentaire!